Vind hier praktische informatie voor jou als docent!

 

    

  • Onderwijs en Prinsjesdag

    Onderwijs en Prinsjesdag

    Tijdens Prinsjesdag is een aantal maatregelen aangekondigd die volgend jaar uitgevoerd zullen gaan worden. Zo gaan werknemers in 2018, bij een gelijkblijvend belastbaar loon, iets minder belasting betalen. Deze verlaging wordt bereikt doordat de... lees meer
  • Staken en salaris

    Staken en salaris

    Op dinsdag 27 juni hebben veel basisschoolleer- krachten in Nederland deelgenomen aan de prikactie die georganiseerd is door de organisaties die vertegenwoordigd zijn in het PO-front. Door middel van deze prikactie is aangedrongen om in het... lees meer
  • Hoe ga je als leraar om met mondige ouders op school?

    Hoe ga je als leraar om met mondige ouders op school?

    Omgaan met ouders is voor leraren niet altijd even makkelijk. Ouders worden steeds mondiger en veeleisender naar de leerkrachten van hun kinderen. Het gezamenlijke doel – dat het goed gaat met het kind – wordt daarin vaak vergeten. Hoe ga je als... lees meer
  • Help, mijn takenlijst stroomt structureel over!

    Help, mijn takenlijst stroomt structureel over!

    Onnodige regels, grote klassen, veel administratie. Ze leveren leerkrachten kopzorgen en vooral veel werkdruk op, blijkt steevast uit onderzoek en enquêtes. Hoe komt het toch dat dit probleem nog steeds niet is opgelost?De hoge werkdruk in... lees meer
  • Leraar, wat een verschrikkelijk beroep; of toch niet?

    Leraar, wat een verschrikkelijk beroep; of toch niet?

    Leraar zijn, hét mooiste beroep dat er bestaat, toch? Iedereen lijkt hier tegenwoordig een mening over te hebben, zowel mensen vanuit het onderwijs als mensen van (ver) daarbuiten. Maakt het beroep leraar gelukkig en is het wel echt het... lees meer
  • Wie wint de Educatieve Parel op de Dag van de Educatieve Auteur?

    Wie wint de Educatieve Parel op de Dag van de Educatieve Auteur?

    Schrijf jij vaak zelf je lesmateriaal? Dan is dit misschien interessant voor jou...De Dag van de Leraar kennen we al jaren. Goede lesgevers zijn belangrijk. Maar kan de leraar zonder lesmateriaal? Hij kan zelf lessen ontwerpen. Maar alle lessen?... lees meer
  • 'O ja, dat was ik bijna vergeten' - GETTING THINGS DONE deel 2

    'O ja, dat was ik bijna vergeten' - GETTING THINGS DONE deel 2

    Op hoeveel verschillende manier verzamel jij dingen waar je nog wat mee moet? Onbewust hebben we een heleboel verzamelplaatsen vol met ‘o ja, dat was ik bijna vergeten’. In het voorgaande artikel hebben we een minddump gedaan en heb je... lees meer
  • De kracht van ‘omdenken’

    De kracht van ‘omdenken’

    Omdenken is het denken in termen van mogelijkheden en niet in termen van problemen. De grondlegger van omdenken is Berthold Gunster, schrijver van onder meer ‘Ja-maar wat als alles lukt’ en ‘Huh?! – de techniek van het... lees meer
  • Knoop in je maag en jaag je jezelf op? 3 tips

    Knoop in je maag en jaag je jezelf op? 3 tips

    Ben jij een kei in stress opbouwen, het ontwikkelen van een knoop in je maag en jaag je jezelf op? Lukt het niet om je stresslevel onder controle te krijgen door vroeg naar bed te gaan, door chocolade te eten of door naar bier/wijn te grijpen? Dan... lees meer
  • Van werkdruk naar werkplezier

    Van werkdruk naar werkplezier

    Met een beroep als leraar weet je maar al te goed hoe het is om onder druk te presteren. In de jaarplanning van het onderwijs staat dat je bij een volledige betrekking zo’n 42-43 uur per week moet werken. Het aantal werkweken is minder, maar... lees meer
  • Een goed begin is het halve werk!

    Een goed begin is het halve werk!

    Inmiddels is het weer zo ver. Je start, net als alle andere leraren, na de vakantie met een nieuwe groep. Zelfs voor de leraren die dezelfde groep van afgelopen jaar ‘meenemen’ zal het effect van de zomervakantie goed merkbaar zijn.... lees meer
  • Werkzaam in het onderwijs? Kom in beweging!

    Werkzaam in het onderwijs? Kom in beweging!

    Lesgeven is het mooiste vak ter wereld. Daarover is iedere docent het hopelijk met ons eens. Helaas horen we dat zo weinig. Het gaat de laatste tijd vooral over werkdruk, werklast en tijdrovende administratie. Bovendien kampt maar liefst een op de... lees meer
  • Getting things done, dat wil toch iedereen?

    Getting things done, dat wil toch iedereen?

    Hoe veel verschillende dingen bewandelen jouw gedachten? Niet alleen werk, maar ook privé. Het telefoontje dat je moet plegen, je boodschappenlijstje, een deel van jouw to-do-list, ideeën die je hebt voor een project en niet vergeten dat... lees meer
  • Afrekenen vakantie-uitkering oproepkrachten

    Afrekenen vakantie-uitkering oproepkrachten

    Ben je werkzaam op oproepbasis, dan worden de vakantie- en eindejaarsuitkering sinds jaar en dag bij het salaris direct afgerekend. Deze werkwijze werd in het verleden voorgeschreven. In de cao primair onderwijs is sinds begin dit jaar in artikel... lees meer
  • Te weinig draagvlak lerarenregister leidt tot uitstel

    Te weinig draagvlak lerarenregister leidt tot uitstel

    Voor het invoeren van het lerarenregister is nog te weinig draagvlak onder leraren. Bovendien sluit het wetsvoorstel lerarenregister onvoldoende aan op de schoolcontext, levert het administratieve lasten op voor scholen en zijn er vraagtekens te... lees meer

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

Deze widget moet nog worden ingesteld

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

Promotie

  • Het woord is aan: Marleen Lansbergen

    Het woord is aan: Marleen Lansbergen

    Deze keer spreek ik met Marleen Lansbergen af, op mijn vertrouwde stek, het Westerpaviljoen in Rotterdam. Marleen heeft belangstelling voor de blog getoond via een vertrouwd medium: LinkedIn. Leerkracht... Marleen is geen schooldirecteur zoals... lees meer
  • Het woord is aan: Paula Camijn

    Het woord is aan: Paula Camijn

      Voor deze nieuwe serie was ik op zoek naar schooldirecteuren om hen uit te horen over inspiratie en werkdruk in het onderwijs. Hoe inspireren zij hun leerkrachten? Wat doen zijn om hen te helpen om te gaan met de werkdruk? Dat is... lees meer
  • Het woord is aan: Maarten van Helden met de 5 belangrijkste tips uit de voorgaande blogs

    Het woord is aan: Maarten van Helden met de 5 belangrijkste tips uit de voorgaande blogs

     Zoals beloofd kom ik zelf ook nog even aan het woord. Ik heb na deze serie de stand van zaken opgemaakt en de belangrijkste thema’s onder elkaar gezet. Daar komen de resultaten van een korte survey onder onderwijsconnecties op... lees meer
  • Onderwijs op z’n Japans; pas jij het al toe?

    Onderwijs op z’n Japans; pas jij het al toe?

    Als kind jezelf kunnen en mogen zijn. De Japanse leraar Kanamori heeft inspirerend lesgeven tot een kunst verheven. Volledig los van het systeem werkt hij volgens zijn eigen idee aan zijn ‘doel’: Leerlingen laten bouwen aan hun eigen leven en... lees meer
  • 10 tips om les te geven op diverse niveaus in jouw klas!

    10 tips om les te geven op diverse niveaus in jouw klas!

    Leerlingen die het niveau niet kunnen bijbenen of juist leerlingen die al verder zijn dan de gemiddelde leerling in de klas. Als leraar heb je daar dagelijks mee te maken in de klas. Het zorgt ervoor dat je op verschillende niveau les geeft. Hoe... lees meer
  • Het woord is aan: Jannie van der Sluis

    Het woord is aan: Jannie van der Sluis

    Tegenover me zit Jannie van der Sluis. Zij is leerkracht van een Prismaklas bij Spectrum SPCO én heeft een praktijk voor Remedial Teaching aan huis. Daar hebben we niet afgesproken. We zitten bij Pasto vlakbij metrostation Berkel Westpolder, op... lees meer
  • Gelukkig nieuw schooljaar!

    Gelukkig nieuw schooljaar!

    De zomervakantie is voorbij en wie aan het begin van het schooljaar samen met de leerlingen zorgt voor een fijne start, heeft daar de rest van het schooljaar plezier van. Maar hoe doe je dat dan? Op welke manier zorg je voor een goede sfeer in de... lees meer
  • De 5 beste apps om die heerlijke vakantie flow vast te houden

    De 5 beste apps om die heerlijke vakantie flow vast te houden

    De vakantie is weer afgelopen en voor je het weet zit je weer in het ritme van lesvoorbereidingen, nakijkwerk, oudergesprekken. Of toch niet? In plaats van krampachtig proberen vast te houden aan die vakantiegedachten, zijn er andere manieren om... lees meer
  • Gepersonaliseerd en digitaal lesgeven met interactieve leeroplossing

    Gepersonaliseerd en digitaal lesgeven met interactieve leeroplossing

    Gepersonaliseerd digitaal lesgeven, daar zijn verschillende leeroplossingen voor. Sytse Vijver, docent Engels, gebruikt een interactieve leeroplossing waarmee de leraar zelf bepaalt hoe digitaal hij of zij lesgeeft. "Helemaal digitaal of... lees meer
  • De digitalisering in het onderwijs

    De digitalisering in het onderwijs

    De voordelen van digitalisering, of ICT, worden in het onderwijs nog niet optimaal gebruikt, aldus de Onderwijsraad. De leerlingen worden onvoldoende voorbereid op het leven en werken in een digitale maatschappij. Hoe ga jij om met de... lees meer
  • Betere toetsresultaten door inzetten slimme leeromgeving

    Betere toetsresultaten door inzetten slimme leeromgeving

    Betere toetsresultaten of het gewenste taalniveau bereiken; hiervoor kun je verschillende slimme leeromgevingen gebruiken. Op scholengemeenschap Slingerbos | Levant gebruiken ze zo’n... lees meer
  • Het woord is aan Karuna Duenk

    Het woord is aan Karuna Duenk

    Karuna is docente Engels op een middelbare school in Doetinchem. Dat is niet in de buurt van Rotterdam, maar wel in de buurt van Aalten waar een goede onderwijsvriend woont. Die heeft haar op mijn pad gebracht. Zij geeft les op het voortgezet... lees meer
  • Whitepaper: Aan de slag met gepersonaliseerd leren

    Whitepaper: Aan de slag met gepersonaliseerd leren

    Wil je als school aan de slag met gepersonaliseerd leren? Dan kun je met de bijgevoegde whitepaper de mogelijkheden rondom deze wijze van lesgeven en wat dit kan opleveren voor de school, docenten en leerlingen, verkennen.  Whitepaper Aan de... lees meer
  • ‘Docenten leren van elkaar'

    ‘Docenten leren van elkaar'

      Het Nuborgh College Oostenlicht in Elburg heeft dit jaar digitaal onderwijs ingevoerd voor de eerste klassen. De komende jaren wordt het verder uitgerold. De mogelijkheden zijn groot, ziet Jan Kees van Rossem, docent Nederlands,... lees meer
  • Het woord is aan Marlika de Hoog

    Het woord is aan Marlika de Hoog

    Marlika spreek ik op de Hildegardisschool in Rotterdam Noord. Zij werkt daar als IB-er. De Hildegardisschool is in het vizier van de inspectie voor onderwijs, omdat zij het zo ontzettend goed doen. De Cito-uitslagen zijn steeds hoger dan verwacht... lees meer
  • Tien veel gestelde vragen voor de tienminutengesprekken

    Tien veel gestelde vragen voor de tienminutengesprekken

    Het is gebruikelijk om ongeveer drie keer per jaar tienminutengesprekken te houden met ouders. Het zijn belangrijke momenten voor leerkracht, ouders en kind. Naast het belang dat leerkrachten hechten aan deze gesprekken, kunnen sommige... lees meer
  • Het woord is aan Evke van Schelt

    Het woord is aan Evke van Schelt

    Met Evke spreek ik af in Delft. Vlakbij het station aan de Oude Delft zit een koffiehuis, waar we in de zon kunnen zitten. Het is namelijk prachtig weer. Evke is door een moeder van een leerling geattendeerd op mijn oproep. Zij is nieuwsgierig... lees meer
  • Het woord is aan José

    Het woord is aan José

    José is een fictieve naam. Ze wil graag anoniem blijven. Ze heeft een hoop te vertellen, maar houdt er niet van op dr voorgrond te staan. Ik ontmoet haar in Very Italian Pizza, vlakbij station Blaak in Rotterdam. We spreken af op donderdagmiddag... lees meer
  • Verhalen schrijven voor het verbeteren van de spellingsvaardigheid

    Verhalen schrijven voor het verbeteren van de spellingsvaardigheid

    in twee artikelen maak je kennis met het gebruiken van verhalen schrijven voor het verbeteren van de spellingsvaardigheid.
  • Schoolleiders over gepersonaliseerd leren

    Schoolleiders over gepersonaliseerd leren

    Schoolleiders en docenten wisselen van gedachten over de toekomst van het onderwijs. Gesprekken over met name de mogelijkheden van gepersonaliseerd leren voor leerlingen en over de gevolgen van deze individuele lesmethode voor scholen en... lees meer
  • UITKOMSTEN DIGISCHOOL ONDERZOEK: "Verwachtingen over adaptieve lesmethodes"

    UITKOMSTEN DIGISCHOOL ONDERZOEK: "Verwachtingen over adaptieve lesmethodes"

    Digischool heeft in mei onderzoek gedaan onder docenten ten aanzien van hun verwachtingen over de mogelijkheden van adaptieve lesmethodes. Dit ter ondersteuning van de dagelijkse werkzaamheden in de klas. De uitkomsten worden hieronder... lees meer
  • Het woord is aan: Rick Trommelen

    Het woord is aan: Rick Trommelen

    Vandaag is Rick Trommelen aan de beurt het woord te nemen. Hij is 27 en woont op Aruba. Hij heeft gereageerd via LinkedIn en wilde graag meewerken. Vanwege de afstand hebben we afgesproken dat hij schriftelijk een reactie stuurt. Hij heeft het... lees meer
  • Filterbubble: hoe beïnvloedt dit ons leven?

    Filterbubble: hoe beïnvloedt dit ons leven?

    Mooie blog over filterbubble en de invloed hiervan.
  • Smartphones en tablets in de klas

    Smartphones en tablets in de klas

    Het gebruik van smartphones en tablets wordt steeds vaker toegelaten in de klas. Uit onderzoek blijkt dat 9 van de 10 docenten het gebruik ervan goedkeurt. Het gebruik van tablets zijn een meerwaarde voor het onderwijs geworden, maar zijn... lees meer
  • Deze 7 stappen moet je doen als je start met gepersonaliseerd leren

    Deze 7 stappen moet je doen als je start met gepersonaliseerd leren

    Stapsgewijs naar gepersonaliseerd leren Gepersonaliseerd leren start bij de ondubbelzinnige keuze van een school voor onderwijs op maat, de grondgedachte onder gepersonaliseerd leren. Schaalgrootte - De schoolleiding beslist vooraf op... lees meer

Promotie

Promotie

Deze widget moet nog worden ingesteld