Ideeën voor boeiende lessen

Ideeën voor boeiende lessen

Leren is leuk voor iedereen

Zoek in deze groep

Leden van de groep

  • Groepen
  • Ideeën voor boeiende lessen

Ideeën voor boeiende lessen

Ideeën voor boeiende lessen

Eigenaar: Alexander Bos

Leden van de groep: 65463

Omschrijving:

 

In deze groep worden praktische ideeën over hoe te komen tot boeiende lessen gedeeld. Daarbij komen onder meer de volgende onderwerpen aanbod:

  1. Executieve functies zijn verantwoordelijk voor o.a. concentratie, emotieregulatie, werkgeheugen, planning en organisatie vermogen. De manier waarop de lesstof op school wordt aangeboden vergt planning, organisatie en ander doelgericht gedrag. Kinderen met verminderde executieve functies vertonen weinig tot geen doelgericht gedrag. Hoe worden lessen voor deze groep toch boeiend?
  2. Probleemgedrag oftewel ongewenst gedrag is regelmatig een stoorzender voor zowel leerkracht, leerling als klasgenoten. Vaak is de problematiek niet eenvoudig. Binnen deze groep staan praktische oplossingen centraal. Concrete handvatten binnen gesprekken met leerlingen individueel of in groepsverband.
  3. Gesprekken met kinderen. Het bereiken van kinderen gebeurd vaak anders dan bij volwassenen. De gevoelswereld van een kind is anders ontwikkeld en het onder woorden brengen ervan vergt veel meer hulp en begeleiding. Hoe maak je boeiend contact?
  4. Effectieve leerstrategieën zijn hip en cool. Binnen literatuur in onderwijsland worden er heel wat beschreven. Maar hoe haalbaar zijn deze en niet onbelangrijk, hoe boeiend en daarmee effectief?
  5. Overprikkeld. Sommige leerlingen lijkt het maar niet te lukken om stil te zitten, van anderen af te blijven en/of hun aandacht bij hun taak te houden. Anderen zijn constant zenuwachtig of ongelukkig. In een klas met 30 leerlingen kan dit een uitdaging zijn voor zowel leerling als leerkracht. Maar, wat is normaal? Wat mag je verwachten van leerlingen en hoe kun je bepaalde leerlingen helpen zich fijner te voelen in de klas?
  6. Anders leren. Kinderen met leerproblemen of andere uitdagingen komen vaak onder druk te staan. Veel van wat ze tegen komen op een dag confronteert ze met ‘anders zijn’ en hetgeen waar ze juist niet goed in zijn.

Deze bovenstaande onderwerpen hebben gemeen hoe we als docenten leerlingen weten te bereiken. Door elkaar te helpen met praktische tips over wat bij jouw in de klas werkt om een leerling echt te bereiken, helpt anderen om kinderen effectiever te laten leren. Stel hier dus jouw vragen of deel juist tips en ervaringen met collega's.

 

Ondertitel: Leren is leuk voor iedereen
Tag(s) (komma gescheiden):

MEEST ACTUELE BLOG'S

  • De theorie van de 'Growth mind' en Ed Sheeran

    De theorie van de 'Growth mind' en Ed Sheeran

    Veel kinderen hebben het idee dat talenten en intelligentie vaste gegevens zijn. Je kuntrekenen of je kunt het , je bent ergens goed in of niet. Onderzoek van proffesor Carol Dweck aan de universiteit van Stanford wijst in en andere richting. Je... lees meer
  • Top 5 leukste kennismakingsspelletjes

    Top 5 leukste kennismakingsspelletjes

    Kennismaken is altijd spannend. Zeker als je voor een klas gaat staan met veel kinderen. Hoe ga je alle namen onthouden en hoe ga je ervoor zorgen dat de kinderen jou onthouden? DIT IS WIJS heeft aan docenten gevraagd wat de leukste... lees meer
  • 5 tips om geen “saaie” docent(e) te worden

    5 tips om geen “saaie” docent(e) te worden

    Een tevreden leerling zien, als docent, geeft altijd voldoening. Een veel voorkomend  verwijt van leerlingen is dat het saai is in de les en dit niet motiveert. In een rapportage over 2016 van het LAKS staat dat 41 procent van de leerlingen... lees meer
  • 5 voorbeelden van denksleutels voor een levendig kringgesprek

    5 voorbeelden van denksleutels voor een levendig kringgesprek

    Een hulpmiddel om te brainstormen met kinderen van kleuter tot tiener. Een stelling, een probleem en daar samen omheen denken. Interessant waar leerlingen mee kunnen komen... lees meer
  • 3 vuistregels vuur leren met vuur!

    3 vuistregels vuur leren met vuur!

    Het wekken van nieuwsgierigheidhet ontlokken van vragen. Deze leraar heeft drie vuistregels die kem helpen terug te komen bij de kern van het onderwijs. Alle 21rst century loze termen losgeloten. Leuk!
  • Lessen volgens de Taxonomie van Bloom

    Lessen volgens de Taxonomie van Bloom

    Benjamin Bloom helpt ons om onze lessen tegen een ander licht te houden. Hoe diep gaat de verwerking van de stof? in hoeverre hebben de kinderen echt interactie met de stof? Hier een voorbeeld van een les volgens de taxanomie van Bloom en hoe het... lees meer