Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan: Jorn van Dam

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 19 dagen geleden
    Het woord is aan: Jorn van Dam

    Jorn van Dam stond in het Algemeen Dagblad. In een stuk met als titel “Waarom deze leraar geen werkdruk voelt” vertelt hij over zijn overstap naar het onderwijs. Ook nu kwam mij dit artikeltje onder ogen via LinkedIn. Het leek mij leuk hem te strikken voor deze blof en dat is gelukt! Hij reageerde enthousiast, was op een vrijdagmiddag in de buurt van Rotterdam en bereid om een uurtje van zijn tijd aan mij én aan jou te geven!

    Accountmanager

    Jorn is een zij-instromer in het primair onderwijs. Hij heeft geschiedenis gestudeerd en communicatie aan de universiteit. Hij werkt een aantal jaren in de horeca, maar kiest daarna voor een baan in het bedrijfsleven. Hij werkt als accountmanager voor verschillende bedrijven maar kan toch zijn ei niet kwijt. De vraag wat hij dan met zijn leven en toekomst wil wordt beantwoord met onderwijs en hij heeft er geen dag spijt van gehad.

    Werkdruk?

    Jorn erkent dat er werkdruk is: “De werkdruk is er. Die voel ik ook, dagelijks. Maar ik heb er niet zo’n last van.” Hoe doe je dat dan, vraag ik hem. “Ik vind het een wereldbaan. Misschien komt het omdat ik uit het bedrijfsleven kom en daar geleerd heb een beetje zakelijker te kijken naar het werk. Ik probeer mijn prioriteiten scherp te houden en daar duidelijk over te zijn. Voor de kids is dat belangrijk. Zij hebben duidelijke grenzen nodig, maar binnen die grenzen kan er heel veel.” Jorn gaat verder: “Ook voor jezelf is het belangrijk prioriteiten te stellen en keuzes te maken”.

    Roeping

    Jorn geeft grif toe dat hij het werk niet doet voor het geld: “Als het geld je drijfveer is kun je beter een ander vak kiezen. Ik heb echt behoorlijk in moeten leveren op salaris. Maar ik ben heel blij met deze keuze. Ik heb er echt voor gekozen mijn hart te volgen, vanuit de overtuiging dat ik daar het verschil mee kan maken. Als leerkracht sta je aan het begin van de ontwikkeling van kinderen en ik vind het geweldig om te zien dat ik ze kan inspireren en een richting kan geven,” zo vervolgt hij. “Wel is het salaris écht een punt. Dat is beduidend lager dan vergelijkbare beroepen en daar moet wel wat aan gebeuren, vind ik”, zegt hij tenslotte.

    Sterke kanten

    “Ook is het belangrijk om je eigen sterke kanten te kennen,” vertelt hij verder. “Ik ben goed in de cognitieve vakken. Lezen, schrijven, rekenen, dat zijn onderdelen die ik goed beheers. Dat krijg ik ook terug van collega’s. Dat vlakt niet uit dat ook ik aandachtspunten heb en daar ontwikkel ik me ook graag in. Ik vind het niet zo’n punt om me daar op te laten aanspreken. Ik ontvang graag feedback op mijn functioneren. Daar word ik beter van als leerkracht.”

    Feedback krijgen

    “Van feedback kun je beter worden. Ik ben er dan ook niet zo bang voor. Als je overtuigd bent van je eigen kracht weet je ook wat je valkuil is en is het minder spannend om minder sterke punten onder ogen te zien. Daar ligt nog wel eens wat winst voor de collega’s. Er kan heel veel energie weglekken door niet open te zijn over je aandachtspunten. Daar ligt ook een taak voor de leidinggevende. Die kan een omgeving creëren waarin het heel normaal is om elkaar te bemoedigen en aan te moedigen maar ook aan te spreken, te prikkelen en te motiveren.”

    Toekomst

    In de nabije toekomst gaat Jorn verhuizen van werkgever. Hij heeft een baan als leerkracht op een school in Rotterdam aangenomen. Inmiddels is ook duidelijk geworden welke school dat wordt. Het is een basisschool in Rhoon, vrij groot en tot de zomer kan hij daar aan de slag. Hij ziet uit naar deze uitdaging en durft ook al iets verder te kijken: “Dit is voor mij niet het eindstation. Ik wil zelf ook groeien en me blijven ontwikkelen. Ik ben gestart met de opleiding tot schoolleider. Die investering in mezelf is ook belangrijk. Daar put ik ook energie uit voor de toekomst,” zo merkt hij op. “Eerst wil ik het vak van leerkracht goed onder de knie krijgen, maar op termijn hoop ik een schoolleider te worden, die het mogelijk maakt voor leerkrachten om te groeien en zich te ontwikkelen. Het is namelijk een prachtig vak!”

    Genieten

    “Ik mijn collega’s graag willen aanmoedigen te genieten van het werk. Leg de aandacht toch vooral bij het onderwijs en het lesgeven. Als de neventaken je teveel worden, geef dat dan aan. Doelen, grenzen en prioriteiten stellen is erg belangrijk. Wees hier duidelijk over, ook naar ouders. Als je iets niet weet of niet kunt, geef het dan aan. Je hoeft de wijsheid niet in pacht te hebben. Ga het gesprek aan met een open houding. Luister goed en wees helder over de verwachtingen en ga niet in de verdediging. Onderwijs doe je samen.”

     

    Afbeeldingsresultaat voor koffie