Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan: Ryanne van Gool

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 38 dagen geleden
    Het woord is aan: Ryanne van Gool

    Ryanne ken ik al langer dan vandaag. Zij is directeur geweest op de school waar mijn zoontje heeft gezeten. Zij heeft mij laten zien dat onderwijs echt anders kan zijn dan in de klas zitten en doen wat de juf zegt.

    Leerkracht

    Ryanne is, zoals veel schoolleiders die ik tegenkom, begonnen als leerkracht. Ze vertelt: “Groepsplannen hoefden wij toen nog niet te maken, maar in de praktijk bereidde ik mijn les wel tot in de puntjes voor en plande ik ‘blokken vooruit’ en deden we het eigenlijk al op dezelfde manier. Dat kostte veel tijd, maar gaf ook overzicht.” Al snel viel ze op en werd ze gevraagd om locatieleider te worden. Daarna heeft ze samen met een collega-directeur leidinggegeven aan een christelijke basisschool in Rotterdam West. Dat was een pittige klus. Er was een hoop aan de hand op die school en ze heeft van heel dichtbij gezien wat werkdruk is.

    Groepsplannen

    Dat de werkdruk hoog is, ontkent Ryanne niet: “Het is echt wel aanpoten voor de klas, zeker op zo’n stadschool. Daar zitten gemiddeld meer zorgleerlingen en dat is een flinke werkdrukvergroter. Differentiëren voor de klas is dan echt wel klus. Toch had ik dat als leerkracht ook. Dan moest ik ook goed kijken naar de leerlingen en goed nadenken over wat ik ze ging aanbieden. Kijk, de inspecteur maakt het niet zoveel uit hóe je de plannen maakt, áls je maar goed nadenkt over wat je doet én dat ook ergens vastlegt. Anders vergeet je het. Aan het eind van dag weet je echt niet meer wat je allemaal opgemerkt hebt.”

    Groepsplanloos

    “Wat jij doet als leerkracht dóet ertoe. Je kunt niet denken dat je jezelf thuis kunt laten als je voor de klas staat. Alles wat je doet heeft impact, bedoeld of onbedoeld. Dat legt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid bij de leerkrachten en sommigen vinden dat spannend. Maar als je dit met elkaar aanpakt dan kun je zoveel leren.” Als ik vraag waar zij kansen ziet voor het onderwijs zegt ze: “Ik zie écht wat in groepsplanloos werken. Dat heeft de toekomst. Dan moet iedereen wel begrijpen waarom zo werken je ook echt kan helpen. Anders is het weer een systeem dat het onderwijs binnen komt rollen.”

    Lerende houding

    Samen iedere dag een beetje beter is de kern van de wijze waarop Ryanne wil werken: “Ook ik leer nog iedere dag bij. Als ik daarvoor weg zou lopen dan heeft dat effect op de houding van mijn team en dat sijpelt door de klas in. Ik houd er niet van om boven het team te staan. Ik wil het samen met hen doen. Dat deed ik als leerkracht ook al. Wat dat betreft ben ik echt de juf van de juffen. Zo hoop ik de leerkrachten ook te inspireren niet bang te zijn zich kwetsbaar op te stellen naar hun leerlingen toe. Je bent als leerkracht de begeleider van een leerproces. Daar mag je zelf ook nog in leren.”

    Staken

    “Ik hoor wel collega’s zeggen dat ze niet gaan staken omdat ze het ‘onzin’ vinden. Die zeggen dan dat ze het prima voor elkaar krijgen alles gedaan te krijgen. Dan zeg ik dat ook zij meer salaris verdienen en anders wel meer tijd om soms gewoon is even te kunnen nadenken achter je bureautje of eindelijk eens te kunnen gaan kijken bij ‘jouw droomschool’. Dat zijn écht legitieme redenen om te gaan staken. Maar het punt van de werkdruk snap ik wel. Het heeft veel te maken met efficiënt werken, goed samenwerken, niet alles in je eentje op willen knappen en je kwetsbaar durven opstellen. Dat betekent jezelf afvragen wat je nog kunt leren.”

    Efficiënt werken

    “Zorg dat je met elkaar afspraken maakt over wat efficiënt werken is. Je hoeft niet alles in detail of verhaalvorm te rapporteren. Deel ook je tijd efficiënt in. Als jij het nodig hebt na je lessen een half uur ongestoord te kunnen werken, zorg dan dat je deur dicht is en vraag of anderen dat signaal willen respecteren. Denk er ook aan dat 20 minuten geconcentreerd werken en 2 minuten wat anders doen effectiever is dan anderhalf uur doorknallen. En blijf niet zitten met dingen waar je tegenaan loopt. Neem even een break van 10 minuten en staar even uit het raam. Je zult zien dat je dan ineens een ingeving of een nieuw perspectief krijgt.”

    Problemen oplossen

    “Inspiratie krijg je vaak tijdens ontspanning, niet als je heel druk bezig bent. Vraag ook om hulp als je handelingsverlegen bent en niet weet wat je moet doen. Ik zal een leerkracht altijd uitdagen om zelf naar oplossingen te zoeken. Als je zelf nog niets hebt geprobeerd dan stuur ik je terug. Maar als je zelf al dingen hebt ondernomen en je komt er nog steeds niet uit, dan kan ik je verder helpen.”

     

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier. Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl. In de volgende blog komt een schooldirecteur die gewerkt heeft op een school die onder toezicht heeft gestaan de afgelopen jaren.

     

    Afbeeldingsresultaat voor Ryanne van Gool