Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan: Marleen Lansbergen

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 65 dagen geleden
    Het woord is aan: Marleen Lansbergen

    Deze keer spreek ik met Marleen Lansbergen af, op mijn vertrouwde stek, het Westerpaviljoen in Rotterdam. Marleen heeft belangstelling voor de blog getoond via een vertrouwd medium: LinkedIn. 

     

    Leerkracht...

    Marleen is geen schooldirecteur zoals beloofd maar leerkracht. Zij werkt op een heel bijzondere school. Zij geeft namelijk les op de Rijdende School. Dit is een school voor kinderen van ouders die in een circus of kermis werken en dus vaak op pad zijn, in ieder geval in het zonnige deel van het jaar. Vroeger reed deze school ook letterlijk achter de kermissen aan, met de leerkrachten en hún gezinnen. Inmiddels is dit een beetje anders georganiseerd, maar Marleen zit nog wel eens een week ergens in een hotel om les te kunnen geven. Dit werk doet zij part-time.

     

    ...en coach

    Naast haar werk als leerkracht heeft zij een eigen praktijk voor coaching in Rotterdam - Overschie, Lansbergen Coaching. Haar uren voor de klas helpen haar voor leerkrachten een goede coach te zijn: “zo weet ik nu nog precies wat het is om voor de klas te staan en alle andere dingen die op je af komen als leerkracht. De dingen zijn bij de Rijdende School wel anders georganiseerd, maar ook hier hebben we te maken met werkdruk. Er gaat veel tijd zitten in rapporteren en administreren.

     

    Geef-beroep

    “Lesgeven is een geef-beroep. Mensen kiezen voor het onderwijs omdat ze graag willen geven. Dat zie je ook in de zorg. Daar willen mensen ook geven en dan ligt altijd op de loer dat je op een gegeven moment leeg bent als je niet goed genoeg voor jezelf zorgt. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je het beste uit jezelf halen en geven aan de leerlingen. Daarom is het belangrijk om grenzen te stellen en keuzes te maken.”

     

    Feedback

    “De aanpak van werkdruk begint ook bij investeren in de cultuur binnen de school”, merkt Marleen op. De cultuur van de organisatie zijn de ongeschreven regels binnen de organisatie. Het zijn de onuitgesproken normen en waarden die binnen de school gehanteerd worden. Ze gaat verder, “Dit zie je bijvoorbeeld terug in de manier van aanspreken, hoe omgegaan wordt met kritiek en feedback geven. Daar gaat vaak iets mis. Leerkrachten vinden het vaak best moeilijk om elkaar aan te spreken, feedback te geven en te ontvangen en eigenlijk is dat heel raar. We hebben immers allemaal geleerd dat je zonder fouten maken niet kan leren. Dat leren we de kinderen ook!”

     

    Eigen kracht

    “Feedback geven en ontvangen heeft ook met assertiviteit te maken”, vertelt Marleen. “Dat vinden leerkrachten soms spannend.” Het ontwikkelen van assertiviteit heeft natuurlijk met de eigen kracht te maken. Marleen vindt het belangrijk dat mensen die ontdekken. Ze zegt: “Weten wat je drijfveren, kwaliteiten en valkuilen zijn is heel belangrijk.” Ze legt uit: “Als je weet wie je bent en wat je wilt dan is feedback geven al een stuk minder spannend. Er zijn ook gewoon regels voor het geven van feedback, je kunt het leren! Leidinggevenden zijn heel belangrijk bij het vormgeven van een feedback-cultuur, maar als het op jouw school nog geen gewoonte is kun je er natuurlijk heel goed zelf mee beginnen.”

     

    Investeren

    “Daarbij kan het zo waardevol zijn om met een coach aan de slag te gaan”, merkt ze nog op. Ik begin enthousiast te knikken en te draaien op mijn stoel. Dat is natuurlijk kolen op mijn vuurtje ook al is het preken voor eigen parochie. “Investeren in jezelf is belangrijk in een beroep waar je veel geeft. Goed voor jezelf zorgen door eens in de zoveel tijd te sparren met een coach is echt heel goed voor je. Zoek een coach die bij je past, waar jij je prettig bij voelt. De Cao biedt voor elke leraar ruimte voor coaching onder het kopje ‘Basisbudget duurzame inzetbaarheid’. Startende leraren hebben daarnaast recht op een bijzonder duurzaamheidsbudget van 40 uur per jaar en hebben recht op begeleiding van een coach en dan niet de direct leidinggevende. Gun jezelf dat gewoon! ”

     

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier. Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nlIn de volgende blog komt een schooldirecteur die gewerkt heeft op een stadsschool in Rotterdam – West.