Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan: Paula Camijn

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 27 dagen geleden
    Het woord is aan: Paula Camijn
    Voor deze nieuwe serie was ik op zoek naar schooldirecteuren om hen uit te horen over inspiratie en werkdruk in het onderwijs. Hoe inspireren zij hun leerkrachten? Wat doen zijn om hen te helpen om te gaan met de werkdruk? Dat is misschien wel spannend.
     

    Ondernemer

    Paula heeft een eigen bureau voor organisatieontwikkeling maar heeft een achtergrond in het onderwijs als leerkracht, IB-er, mentor, docent op het HBO. Daarna heeft zij als interimmer gewerkt op verschillende scholen en nu is zij eigenaar en senior adviseur bij De Werkplaats. Zij is een echte ondernemer die is begonnen als leerkracht. Als dat niet inspirerend is....!

    Op de schop

    Kijk, het onderwijs moet eigenlijk in zijn geheel op de schop. We werken met een model dat verouderd is.” Tsja, daar schieten we wat mee op, dacht ik, maar hoe dan? Maar Paula ging door: “Wat we onze kinderen leren past niet meer in deze tijd. De burgers van de toekomst hebben echt andere vaardigheden nodig dan 100 jaar geleden. Gelukkig vindt er wel een verschuiving plaats, maar echt fundamentele keuzes worden niet gemaakt”.

    Kiezen

    Ah, daar is ‘ie weer, dacht ik: keuzes maken! Paula erkent dat dat belangrijk is. Er wordt zoveel gevraagd van leerkrachten dat je als schoolleider ook keuzes moet durven maken: “Ik werkte eens als interimmer op een school die er echt heel slecht voor stond. De inspecteur vroeg mij hoe ik er voor ging zorgen dat de zorgstructuur weer in orde kwam. Ik zei dat ik daar niets mee ging doen in het eerste jaar. Natuurlijk had die inspecteur gelijk. Maar ik zei tegen hem: wil je gelijk? Of wil je een oplossing? Hij koos voor de oplossing. Toen zei ik dat ik eerst met het team aan de slag wilde. Daar moet als schoolleider je prioriteit liggen. Als de leerkracht in zijn kracht staat, verbetert de kwaliteit van het onderwijs ook.”

    Duidelijkheid geven...

    Kijk, dat begint er meer op te lijken. Dus toch iets met talent en passie? “Ja, daar moet het accent liggen. De mensen moeten weer geloven in wat ze doen, erop kunnen vertrouwen dat ze het kunnen en er volledig voor gaan. Dat is nog niet eenvoudig in een beschadigd team. Mensen zijn heel veel te kort gekomen en daar moet aandacht voor zijn. Een duidelijke focus op het team is ontzettend belangrijk en keuzes maken. Wat doen we wel en wat doen we niet.

    ...én vragen

    Dat geldt ook voor de leerkrachten. Dat heb ik ook tegen ze gezegd: jullie moeten ook kiezen. Of je gaat er voor of je stopt er nu mee. Dan stuur ik je heus niet direct naar huis, maar dan gaan we wel een oplossing buiten de school vinden. Ik heb niets aan mensen die niet willen. Die duidelijkheid is belangrijk. Je helpt mensen er niet mee als ze maar kunnen aanmodderen. Het is belangrijk om ze te vragen een duidelijke keuze te maken.

    Levensfase

    Als je dat niet doet dan gaat het een keer mis. Dat geldt ook voor leerkrachten. De eerste jaren is het aanpoten, maar na verloop van tijd wordt het toch een sleur. Dan doet zich weer de vraag voor om er echt voor te gaan en de uitdagingen van het onderwijs aan te gaan. Dan moet je opnieuw kiezen. Ga je voor verdieping of juist verbreding of kies ik iets heel anders? Als je dan de keus laat liggen krijg je ‘m later voor de kiezen en dan is ‘ie een stuk moeilijker. Dan heb je kansen laten liggen en daarmee geconfronteerd worden is pijnlijk. Als je dan niet kiest, loop je het risico op burn-out of bore-out of de midlife crisis dient zich aan. Dan wordt het lastig om er nog achter te komen wat je dan wél wilt. Dan heb je echt een hoop in te halen.

    Uitdagingen opzoeken

    Daarom is het voor sommige leerkrachten soms lastig om de veranderingen nog op te pikken. Die hebben niet echt hoeven kiezen. Ze zijn gewoon blijven zitten en doen hun ding, maar daardoor zijn ze niet meer echt aangehaakt. Daar ga ik wel naar op zoek. Ik confronteer met de vraag wat ze nou écht willen en dan ga ik ze helpen de uitdagingen die ze tegenkomen aan te gaan. Je kunt je niet verstoppen bij mij. Soms is dat wel pijnlijk maar uiteindelijk zijn mensen beter af als ze vanuit hun kern leven en doen waar ze echt blij van worden.

    Doelen stellen

    Ik heb mezelf voorgenomen nooit twee keer hetzelfde te doen. Ik zoek uitdagingen op en ga die aan. Dat zou ik leerkrachten ook willen aanraden: doe nooit twee keer hetzelfde maar ga op zoek naar andere manieren om hetzelfde doel te bereiken. De methodes zijn een middel tot het doel. Als je het doel scherp hebt dan zijn er ook andere wegen mogelijk. Daarbij is het belangrijk je te realiseren dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leven en je werk. Als ik een tip mag geven: 'Pak jezelf aan, want onderwijsvernieuwing begint bij jezelf'".

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.