Onderwijs op z’n Japans; pas jij het al toe?

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Waarom het onderwijs verandert 11 dagen geleden
    Onderwijs op z’n Japans; pas jij het al toe?

    Als kind jezelf kunnen en mogen zijn. De Japanse leraar Kanamori heeft inspirerend lesgeven tot een kunst verheven. Volledig los van het systeem werkt hij volgens zijn eigen idee aan zijn ‘doel’: Leerlingen laten bouwen aan hun eigen leven en geluk. Wat is zijn recept voor geluk en hoe past Kanamori dat toe in zijn lessen?

    Meester Kanamori
    De Japanse basisschoolonderwijzer Kanamori bereidt zijn leerlingen voor op het leven in de Echte Wereld. Niet door de nadruk te leggen op “van je afbijten” of “je mannetje staan”, maar juist door luisteren, delen en verbinden. Niet door emoties te ontkennen en tegen problemen te vechten, maar juist door ze te accepteren voor wat ze zijn.

    In de documentaire “Japanse levenslessen” volgen we de Japanse groep 6 van leraar Kanamori. Centraal staat deze inspirerende leerkracht en zijn visie op onderwijs. Kanamori wilt dat leerlingen gelukkig zijn en dat worden ze volgens hem door naar elkaar te luisteren en voor elkaar te zorgen.

    image

    Het klassenboek
    In Kanamori’s klas schrijven de leerlingen om de beurt in het klassenboek. Hierin schrijven ze over wat hen bezig houdt en allerlei gevoelens die ze ervaren. Daarna lezen de kinderen dit voor in de klas en wordt er over gepraat. Bij andere kinderen roept dit ook gevoelens op, waardoor er heel open en goede gesprekken gevoerd worden. Kinderen leren dat ze zich kwetsbaar mogen opstellen, door te accepteren dat gevoelens er zijn en deze gevoelens en verhalen te delen. Hiermee creëert Meester Kanamori een klas waar de kinderen een sterke emotionele band hebben.

    Sterke emotionele band
    De documentaire volgt de klas het gehele schooljaar, en aan het eind is te zien dat er een sterke emotionele band is ontstaan tussen de leerlingen. Deze sterke band zorgt er voor dat de leerlingen op een andere manier tegenslagen en problemen aanpakken. Een opvallend fragment is wanneer één kind uit de groep als straf niet mee mag met vlot varen. Zijn klasgenoten houden hierna een ontroerend betoog waarom ze niet zonder hem kunnen. De klas vond dat de oplossing het verband moest houden met het probleem. Hierdoor kon het kind toch mee vlot varen, was de impact van de situatie op het kind veel groter en bracht het de klas weer dichter bij elkaar.

    Recept voor geluk
    Volgens Kanamori is het recept voor geluk zowel je eigen sterke kanten als die van je vrienden voortdurend bevestigen en die ook laten bevestigen. “Het hoofddoel aan het begin van het schooljaar is dan ook om een band te vormen. Dat lukt pas, als kinderen continue een wederzijdse poging doen om elkaar te begrijpen.” Door samen te lachen, huilen en leren bereidt Kanamori de kinderen voor op het echte leven.

    Hoe pas ik dat toe?
    Kanamori start elke dag met de vraag: “Wat is het belangrijkste dit jaar?”. De kinderen roepen dan allemaal in koor “Gelukkig zijn!”. Vanuit een praktische benadering zet Kanamori ‘levenslessen’ centraal in zijn lesgeven. “Wat ik wil zeggen: levenslessen liggen er voor het oprapen. Het maakt een groot verschil of je kinderen meeneemt en het ze laat voelen, of dat je ze het uit een boekje leert.” Neem ze eens mee naar de heide en vertel daar voor wie de plantjes zo mooi staan te bloeien. Biologie wordt zo heel begrijpelijk.

    In “Japanse Levenslessen” geeft Kanamori antwoord op de vraag wat de opdracht van het onderwijs moet zijn: Leerlingen voorbereiden op het leven, met aandacht voor het individu, de ander én het collectief. Verbinding is hierbij het toverwoord. “Want kinderen komen pas tot leren, als hun welbevinden goed is.”

    Meer tips en inzichten om zelf ook met passie en energie voor de klas te staan? Klik hier

    Bron: Documentaire “Children Full of Life” over Mr. Kanamori (2003)

    Redactie: Leraren maken het verschil

     

    image