Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan: Jannie van der Sluis

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 24 dagen geleden
    Het woord is aan: Jannie van der Sluis

    Tegenover me zit Jannie van der Sluis. Zij is leerkracht van een Prismaklas bij Spectrum SPCO én heeft een praktijk voor Remedial Teaching aan huis. Daar hebben we niet afgesproken. We zitten bij Pasto vlakbij metrostation Berkel Westpolder, op het terras onder een parasol, want het is een prachtige ochtend.

    Oezbekistan

    Jannie heeft voor het onderwijs gekozen omdat ze van de kinderen houdt. Toen ze de Pabo had afgerond besloot ze in Centraal Azië op een school te gaan werken. Dat werd 3,5 jaar. Ik kijk verrast op. Dat had ik niet verwacht. Er zit avontuur in deze leerkracht. “Dat was in Oezbekistan”, zegt ze als ik vraag waar in Centraal Azië. “Daar ging alles zó anders, dan hier”, vervolgt ze, “Daar deed je het gewoon met de middelen die je voor handen had. Toen ik terugkwam in Nederland heb ik ontzettend moeten wennen. Het eerste wat me opviel was dat er zoveel regels waren waar je aan moet voldoen.”

    Grenzen

    Jannie vindt het heerlijk om op zoek te gaan naar wat de kinderen nodig hebben en daar het onderwijs op af te stemmen. “Daar ligt ook mijn kracht”, vertelt ze. “Als ik voor de groep sta, dan zie ik allemaal individuele kinderen, die allemaal verschillende dingen nodig hebben. Dan kan het soms lastig zijn om de groep te managen, want als je dan aandacht geeft aan één kind, dan kun je niet met een ander bezig zijn”, zegt ze openhartig. Daar kon ze zich wel eens naar over voelen: ”Soms is het dan toch alsof je de andere kinderen te kort doet.” Ze kon er ook wel eens zo in op gaan dat ze de tijd vergat. “Het is dus belangrijk daar grenzen aan te stellen en dat vond ik wel eens moeilijk.”

    Burnout

    “Ik wilde voor alle kinderen het beste. Ik zag ook wat ze nodig hadden, maar het was niet vol te houden. Je kunt niet alle kinderen op elk moment alles bieden wat ze nodig hebben. Dan brand je heel snel op”, zegt ze en ze kijkt even opzij: “Toen ging ik voor het eerst onderuit. Ik heb een flinke burn-out gehad. Daar heb ik 2 jaar van moeten herstellen.” Langzaam krabbelde ze weer overeind. Van collega's heeft ze veel steun ontvangen. Dat hielp haar enorm om er weer bovenop te komen.

    Het roer om

    “De tweede keer dat ik onderuit ging, ben ik echt op zoek gegaan naar mijn innerlijke drijfveren, wat vind ik nou écht leuk om te doen? Toen kwam ik erachter dat ik in 1-op-1 situaties echt goed ben. Ik kijk naar de kinderen en wil hen helpen bij wat ze nodig hebben. Als IB-er zat ik al veel beter op mijn plek, maar ook daarin zaten een aantal lastige elementen. Analyseren van toetsresultaten vond ik veel minder interessant. Het was voor mij heel belangrijk niet nog eens vast te lopen dus toen heb ik écht voor mezelf gekozen en ben een praktijk voor Remedial Teaching gestart. Daar had ik het helemaal naar mijn zin.” Het geeft haar de vrijheid, de tijd en de ruimte die ze nodig heeft om met de kinderen aan de slag te gaan.

    Coachen

    “Ik ben op zoek gegaan naar een coach, die me kon helpen minder streng te zijn voor mezelf en grenzen te stellen. Nu laat ik makkelijker dingen los en stel ik dingen die ik zelf minder belangrijk vind uit. Zorg er dus voor dat je weet wat jij belangrijk vind en maak daarin keuzes.” het is dus belangrijk dat je als leerkracht weet wat je wilt. Daarin keuzes durven maken en grenzen stellen heeft dus zin. Je werkt jezelf anders over de kop. Daar heeft een coach haar erg bij geholpen.

    Prismaklas

    Nu is ze wonderlijk genoeg vanuit haar eigen praktijk toch weer terug voor de klas: “De Prismaklas is een bovenschoolse plusklas van SPCO. Het is een klas waarin we 3 groepen draaien van elk ongeveer 17 kinderen, 2 bovenbouwgroepen en 1 onderbouwgroep groep. Het zijn begaafde en hoogbegaafde kinderen die echt andere dingen krijgen aangeboden dan in de eigen klas. We werken aan persoonlijke doelen Dat heeft een aantal voordelen voor haar: “Ik heb veel meer de gelegenheid om individueel te werken met de kinderen. Ik geef toch les voor de klas maar ik heb niet de extra taken van de gewone leerkracht. Ik heb veel minder te maken met commissies, vergaderingen en rapporteren. En de samenwerking met mijn collega is veel intensiever en daardoor ook effectiever.”

    Mild zijn

    Het is deze laatste weken voor de vakantie wel weer even pompen of verzuipen. Maar ze houdt het vol omdat ze weet dat het maar tijdelijk is. “In de vakantie is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Daarbij hoort grenzen stellen en keuzes maken. Kies voor wat je leuk vindt om te doen en volg daarin je hart. Geef jezelf eens een compliment. Als je hard gewerkt hebt de afgelopen weken, dan mag je dat tegen jezelf zeggen.” Ook is het belangrijk voor ogen te houden wat je inspireert aan het vak: “Voor mij zijn dat de kinderen, hun eigenaardigheden en hun noden”.

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.

    Afbeeldingsresultaat voor Jannie van der Sluis