Zo werk je als docent aan je persoonlijke ontwikkeling

    Onderwijs van Morgen
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Onderwijs van Morgen in de groep PROFESSIONALISEREN 81 dagen geleden
    Zo werk je als docent aan je persoonlijke ontwikkeling

    Een nieuw schooljaar, een nieuwe start. Vanzelfsprekend staan de competenties en leerdoelen van leerlingen hoog op de agenda, maar die van jou zijn minstens zo belangrijk. Maak van het nieuwe schooljaar dan ook het jaar dat je aan de slag gaat met je eigen ontwikkeling. We helpen je met het opstellen van een plan én we geven je tips om je eraan te houden.

    Als leraar ben je dagelijks bezig met de groei en de ontwikkeling van de kinderen en leerlingen in je klas. Maar niet alleen kinderen en jongeren zitten volop in hun ontwikkeling; niemand is ooit uitgeleerd. Wanneer je je als mens bewust ontwikkelt, heeft dit positieve gevolgen. Je persoonlijke ontwikkeling geeft betekenis aan je leven en is van invloed op je omgeving. Jouw groei wakkert op zijn beurt ook weer veranderingen aan bij anderen. Ook kan persoonlijke ontwikkeling je in een flow doen geraken – en een goede flow geeft veel voldoening en vreugde.

    Maak een POP

    Voordat je gaat werken aan je persoonlijke ontwikkeling is het belangrijk om eerst helder te krijgen wát je wilt bereiken en hóe je dat gaat doen. Een POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) is hier een uitstekend middel voor. In een POP leg je samen met je werkgever een ontwikkelingstraject vast. Spreek daarbij een periode af waarin je de specifieke vaardigheden wilt ontwikkelen.  Het resultaat is dat je vakkundiger wordt en breder ingezet kan worden – een voordeel voor je school én voor jou. Tegelijkertijd doe je meer specialistische kennis op en creëer je voor jezelf meer doorgroeimogelijkheden naar andere uitdagende functies.

    Voorbeeld

    Online kom je heel wat verschillende POP-formulieren en -opzetten tegen. Onderstaande indeling is een voorbeeld van een POP, bestaande uit vijf onderdelen die zich kenmerken door een of meerdere specifieke vragen:

    • Doelen: Wat wil ik bereiken? Tip: hou je bij het beantwoorden van deze vraag de zeven competenties voor docenten voor ogen.
    • Competenties: Waar sta ik nu? Wat zijn mijn ambities in mijn huidige functie? En: Sterke punten en ontwikkelpunten?
    • Acties: Hoe werk ik nu naar het bereiken van deze doelen toe? Ga ik een opleiding/training volgen? En: Schakel ik de hulp in van een ander?
    • Tijdsindeling: Wanneer wil ik mijn doel bereikt hebben? Hoeveel tijd wil ik besteden aan het behalen van mijn doelen?
    • Benodigdheden: Wat heb ik nodig om mijn doelen te bereiken? Heb ik hulp van anderen nodig? Heb ik opleiding of training nodig?

    Houd je aan je plan

    Een persoonlijk ontwikkelingsplan maken is één maar je er ook aan houden is twee. Goede voornemens kunnen – hoe urgent ze soms ook zijn – toch naar de achtergrond geraken. Zo zorg je ervoor dat je het plan blijft volgen en de afspraken nakomt die je met jezelf en je werkgever hebt gemaakt:

    • Jouw persoonlijk ontwikkelingsplan heeft niet altijd de prioriteit van je leidinggevende. Zet je plan en de voortgang dan ook regelmatig op de agenda. Op deze manier word je gestimuleerd actief bezig te blijven met je eigen ontwikkeling.
    • Maak een collega deelgenoot van je POP. Vraag of hij/zij met regelmaat de voortgang van je ontwikkeling wil doornemen. Maak hierover afspraken, bijvoorbeeld: iedere laatste donderdag van de maand zitten wij even samen om mijn ervaringen door te spreken.
    • Verdeel je leerdoel in meerdere stappen, zodat je regelmatig een klein(er) doel behaalt of een kleine stap zet richting groei. Het succes zit in de korte cycli: stel jezelf een doel dat binnen korte tijd bereikt kan worden. Dat motiveert!
    • Hou je doelen flexibel en realistisch. Je situatie kan ineens veranderen, dan is het belangrijk dat je de gestelde doelen daarop kan aanpassen.

    Dit is een artikel van www.onderwijsvanmorgen.nl