De kracht van ‘omdenken’

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Competentie Management 87 dagen geleden
    De kracht van ‘omdenken’

    Omdenken is het denken in termen van mogelijkheden en niet in termen van problemen. De grondlegger van omdenken is Berthold Gunster, schrijver van onder meer ‘Ja-maar wat als alles lukt’ en ‘Huh?! – de techniek van het omdenken’. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws. Een interessante gedachte, maar ook toepasbaar voor jou als leraar?

    Omdenken is in theorie heel simpel. Iedereen kan het leren. Het bestaat uit twee eenvoudige denkstappen:

    • Stap 1: maak van een probleem een feit (deconstrueren). Dit is de noodzakelijk te maken stap van ‘ja-maar’ (het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem) naar ‘ja-en’ (het is, wat het is).
    • Stap 2: maak van dat feit een nieuwe mogelijkheid (construeren). Theoretisch is dat makkelijk, maar in de praktijk uiterst lastig. Want hoe zou het probleem nou de bedoeling kunnen zijn? Die vraag stellen dwingt je denken tot creativiteit. Een nieuwe invalshoek te vinden. Je niet tegen het probleem te verzetten, maar het probleem te kantelen tot een nieuwe mogelijkheid.

    Het mooie hiervan is: als je gaat omdenken, als je die twee stappen consequent toepast, krijg je vanzelf een creatieve geest. Een creatieve geest is dus niet het startpunt van omdenken, het is het resultaat van omdenken!

    Werkt dit dan ook binnen het onderwijs en in de klas? Het antwoord hierop is: Jazeker! Omdenken is van toepassing op elk probleem, van de meest onbenullige vraagstukken tot de echt grote en zware problemen. Het is een kwestie van veranderen van mind-set. Door simpel anders tegen de zaken aan te kijken kunnen ze al veranderen.

    Aan de slag met omdenken in de onderwijspraktijk? Klik hier

    Bron: Lastige kinderen? Heb jij even geluk; omdenken in opvoeding en onderwijs – Berthold Gunster

    Redactie: Leraren maken het verschil

     

    image