Knoop in je maag en jaag je jezelf op? 3 tips

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Werkdruk 87 dagen geleden
    Knoop in je maag en jaag je jezelf op? 3 tips

    Ben jij een kei in stress opbouwen, het ontwikkelen van een knoop in je maag en jaag je jezelf op? Lukt het niet om je stresslevel onder controle te krijgen door vroeg naar bed te gaan, door chocolade te eten of door naar bier/wijn te grijpen? Dan vind je hier een aantal tips!

    Als het goed is ben je weer behoorlijk opgeladen in de vakantieperiode, maar nu moeten we waken dat je niet binnen no-time bent uitgeput. Want, de boog kan niet te lang gespannen staan. Niet voor je eigen gezondheid, maar ook voor de prestaties die je op school levert.

    Tip 1: Ga sporten!
    Je zal denken, ik ben al moe genoeg. Ik heb geen energie om te gaan sporten. Maar sporten maakt energiek en zorgt ervoor dat je je gedachten kan verplaatsen. Het onderwijs is psychisch erg belastend. Het verzetten van je gedachten kan je mentaal tot rust laten komen. En je slaapt makkelijker in. Hardlopen, skeeleren, fietsen of gewoon wandelen doet wonderen.

    Tip 2: Onderzoek waar je stress vandaan komt!
    Je gaat pas ontstressen als je de oorzaken van je stress hebt achterhaald en daar iets mee doet. Schrijf op (kan ook in je notitie-app op je telefoon) welke oorzaken jouw stress ontwikkelen. Dat is lastig, want stress bouwt zich langzaam op en soms is de oorzaak niet direct te achterhalen. Maar door dagelijks op te schrijven wat je denkt dat de oorzaken zijn, helpt je om de oorzaken aan te pakken. Ervaar je bijvoorbeeld veel stress doordat je nooit klaar bent met je werk. Prioriteer je werk. Wat zijn van de 10 taken de belangrijkste 5. Werk die af en laat los. Waarschijnlijk zijn die overige 5 helemaal niet noodzakelijk of behoeven minder tijd en energie.

    Tip 3: Plan leuke dingen in je week
    Heb jij zaken waar je blij van wordt (afspreken met vrienden/vriendinnen, gamen, boek lezen, trampoline springen met de kinderen in de tuin, etc.)? Doe het gewoon! Laat deze ‘ontstressers’ niet schieten omdat je moe bent en liever thuis op de bank zit of in bed gaat liggen. Je zal direct merken dat je school wat makkelijker kan loslaten en je gedachten kan verzetten. Je merkt weer dat er meer is dan werk alleen en haalt daar veel plezier uit. Zorg ervoor dat je dit dus plant, en laat het niet te vrijblijvend. Op dinsdagavond een drankje doen met vriendinnen of een nieuw hoofdstuk lezen in dat leuke boek op vrijdagmiddag helpt, echt! Maar zorg ervoor dat het niet eenmalig is, maar dat het structureel wordt.

    Meer tips en inzichten om met passie en energie voor de klas te staan? Klik hier

    Redactie: Leraren maken het verschil

     

    image