Een goed begin is het halve werk!

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep JOUW LOOPBAAN 32 dagen geleden
    Een goed begin is het halve werk!

    Inmiddels is het weer zo ver. Je start, net als alle andere leraren, na de vakantie met een nieuwe groep. Zelfs voor de leraren die dezelfde groep van afgelopen jaar ‘meenemen’ zal het effect van de zomervakantie goed merkbaar zijn. Kinderen zijn letterlijk en figuurlijk gegroeid en daarmee misschien ook wel veranderd. Vanaf het eerste moment dat je klas bij elkaar komt, speel jij als leraar een belangrijke rol. Hoe kun je je schooljaar nu optimaal beginnen zonder dat je alweer omkomt in het werk en de gerelateerde stress?

    Het zijn niet de grote en overvolle klassen (plaats 3) of het grote aantal leerlingen met gedragsproblemen (plaats 2) die de grote werkdruk in het basisonderwijs veroorzaken. Het is vooral de verplichting om alles vast te leggen en te documenteren: het administratiewerk (plaats 1) wat hiervoor zorgt. Dit blijkt uit onderzoek van de NOS en regionale omroepen onder bijna 700 leerkrachten. Tevens blijkt uit dit onderzoek dat leeftijd en ervaring, evenals regio’s en geslacht, geen wezenlijke verschillen opleveren. Het treft dus iedereen binnen het onderwijs!

    Hoe ga jij als leraar nou effectief om met die administratie rompslomp? Hoe kan jij als leraar nou zo goed als mogelijk omgaan met al die verschillen binnen de klas? Veel gehoorde kreten zijn het verkleinen van de klassen (minder leerlingen leidt immers tot minder administratie), het aannemen van een onderwijsassistent (die de administratie voor een deel op zich neemt) en het geven van meer vertrouwen (leraren zijn vaak hbo- of academisch opgeleid en weten hoe je moet lesgeven).

    Al met al komt bovenstaande neer op extra geld voor het onderwijs. Dit is iets waar jij als leraar niet zelf over beslist. Maar er zijn ook wel degelijk zaken die je zelf direct kan toepassen om de werkdruk beheersbaar te maken én te houden. Zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om aandacht te geven en je druk te maken over zaken waar je geen invloed op hebt. Focus je op de zaken binnen je invloedssfeer. Het zijn vaak de kleine, praktische aanpassingen die de grote verschillen maken!

    Concrete inzichten en handvatten om jouw werkdruk beheersbaar te maken én te houden? Klik hier

    Bron: Onderzoek van de NOS

    Redactie: Leraren maken het verschil

     

    image