Onderwijs & Technologie

Onderwijs & Technologie

Over hoe nieuwe technologie de wijze van lesgeven beinvloedt

Gepersonaliseerd en digitaal lesgeven met interactieve leeroplossing

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Technologie 38 dagen geleden
    Gepersonaliseerd en digitaal lesgeven met interactieve leeroplossing

    Gepersonaliseerd digitaal lesgeven, daar zijn verschillende leeroplossingen voor. Sytse Vijver, docent Engels, gebruikt een interactieve leeroplossing waarmee de leraar zelf bepaalt hoe digitaal hij of zij lesgeeft. "Helemaal digitaal of gedeeltelijk: met de tool die wij gebruiken kan het allebei.” In dit interview lees je over zijn ervaringen.

    Gepersonaliseerd onderwijs

    "Wij werken met met een interactief programma. De grootste winst van werken met dit programma is dat je zelf actiever wordt in de klas. Hier werken alle leerlingen met iPads. Het programma waar wij mee werken bevat heel veel oefenstof en past goed bij onze doelstelling om gepersonaliseerd onderwijs te geven."

    Gepersonaliseerd en digitaal lesgeven met interactieve leeroplossing
    Sytse Vijver, docent Engels: "eDition is een interactieve leeroplossing waarmee de leraar zelf bepaalt hoe digitaal hij of zij lesgeeft. Helemaal digitaal of gedeeltelijk: met dit platform kan het allebei.” © RODNEY KERSTEN / KENNISNET

    "In het programma gaan leerlingen zelf aan de slag. De interactieve opdrachten zijn gekoppeld aan de bijbehorende theorie. Via verschillende leerroutes werken leerlingen op hun eigen niveau en de docent bedient ze daarbij op maat door opdrachten aan of juist uit te zetten. Leerlingen kijken hun werk zelf na, krijgen gerichte feedback en weten dankzij de interactieve instap- en eindejaartoets precies waar ze staan en welke voortgang ze hebben geboekt", stelt Vijver, docent Engels aan scholengemeenschap Slingelland in Burgum. 

    Neemt het programma veel werk uit handen?

    "In veel opzichten wel. De leerresultaten zijn direct zichtbaar in een overzicht. Door de mogelijkheid om groepen aan te maken, zijn zowel klassikale als individuele scores snel in te zien. Als docent ben je daardoor geneigd om vaak te kijken hoe kinderen het doen. Ik zie sneller waar, en bij wie het niet lekker loopt en ga er dan meteen heen om te helpen. Eigenlijk heb ik het dus juist drukker gekregen in de klas. Maar dat zie ik als een voordeel."

    Waarom is dat een voordeel?

    "Ik heb meer contact met de leerlingen, snap beter wat zij niet snappen en kan één op één aandacht geven. De benadering is persoonlijker, ook al zitten er dertig kinderen in de klas."

    Hoe gebruik je het programma?

    "Vooralsnog geef ik duidelijk in Magister aan welke les ze per week moeten doen. In theorie kun je ook zeggen: 'Hier heb je unit 1, kijk zelf maar hoe, wanneer en in welke volgorde je het leert.' Maar zo ver zijn we nog niet. Wel kun je als docent zelf oefeningen schrappen en aanpassen aan het niveau van de leerling. Zo heb ik er twee in mijn vmbo-t-klas die havo/vwo-stof krijgen aangeboden."

    "Ook gebruik ik het programma om SO-cijfers mee vast te stellen. Het geeft in percentages aan hoe veel een leerling van de stof gemaakt heeft en wat het resultaat is. Op dat percentage baseer ik het cijfer."

    Werken leerlingen zelfstandig met het programma in de klas?

    "Ja, maar als ze de stof in de les niet af krijgen, is het hun eigen verantwoordelijkheid om het thuis af te maken. En ik kan zien of ze dat ook echt doen. Het leuke vind ik dat de tool niet alleen oefeningen voor op de iPad heeft, maar ook andere opdrachten.Zo zijn er projecten waarbij leerlingen een script schrijven en een film maken met hun telefoon."

    "Dat ze even naar buiten kunnen, iets anders doen, vind ik heel belangrijk. Het zorgt voor een rijkere context en meer beleving, waardoor ze nog meer worden uitgedaagd. Al doen we nog niet zo veel van dit soort projecten, want we moeten eerst nog wat meer wennen aan het programma."

    Mis je ook dingen? 

    "Het spreekvaardigheidsgedeelte zou beter ontwikkeld kunnen worden. Nu moet je daar nog zelf een centraal moment voor inbouwen in de les. Maar de mooiste verbetering zou zijn als de tool écht adaptief (onderwijs op maat) werd. Dat het programma zou registreren welke leerlingen welke onderdelen niet goed doen. Om vervolgens net zo veel oefeningen in bijvoorbeeld simple present zou geven, tot de leerling het wél begrijpt. Dat is ook een manier om kinderen aan het denken te zetten: 'Hoe komt het dat ik dit steeds fout doe?' Dat ze zelf nieuwsgierig worden naar hun leerproces, dat wil je uiteindelijk bereiken."

    Wat vinden de leerlingen er zelf van?

    "Doordat ik ze meer persoonlijke aandacht geef, zijn ze minder bang om voor schut te gaan. 'Kunt u dat nog eens uitleggen, meneer?' durven ze te vragen. Je krijgt meer los, ook bij de stille kinderen. Wat ze wel een nadeel vinden, is dat ze het naslagwerk grammatica niet naast hun oefening kunnen gebruiken. Op een iPad kun je nu eenmaal niet twee pagina's naast elkaar open hebben staan, dus downloaden en printen ze het maar."

    "Ook zie ik dat ze heel gretig zijn om de oefeningen goed te maken, dat ze keer op keer herkansen om het rode 'foutblokje' groen te krijgen. Sinds wij het programma gebruiken, wordt er een stuk intensiever gewerkt in de klas."

    INTERVIEW door: Pam van der Veen op 25 juli 2017

    Pam van der Veen is freelance journalist