Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan Marlika de Hoog

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 143 dagen geleden
    Het woord is aan Marlika de Hoog

    Marlika spreek ik op de Hildegardisschool in Rotterdam Noord. Zij werkt daar als IB-er. De Hildegardisschool is in het vizier van de inspectie voor onderwijs, omdat zij het zo ontzettend goed doen. De Cito-uitslagen zijn steeds hoger dan verwacht mag worden van de leerlingenpopulatie. De inspectie wil weten hoe dat komt en heeft daar onderzoek naar gedaan. Marlika is daar zichtbaar trots op.

    Enthousiast

    Het enthousiasme dartelt je om de oren als je Marlika tegen het lijf loopt. Ze heeft een drukke agenda, maar heeft voor mij een uur gereserveerd op een woensdagmiddag. Ze begint heel energiek te vertellen over haar ervaringen met de inspectie en haar rol in het onderzoek. “Die passie voor het onderwijs was een van de dingen die de inspectie opmerkte aan deze school. Iedereen straalt uit dat we een vreedzame school zijn. Iedereen werkt op dezelfde manier maar dat betekent niet dat je jezelf niet meer kan zijn. Iedereen wil hier het beste onderwijs geven en daar mag iedereen zijn eigen kleur aan geven.”

    Afrika

    Na de Pabo heeft Marlika vrijwilligerswerk gedaan op een school in een township van Kaapstad in Zuid Afrika. Dat vond ze heel aangrijpend: “Heel veel kinderen hebben het daar heel slecht en het onderwijsaanbod is beperkt. Dus als een kind te vaak afwezig was, dan kwam er een nieuwe voor in de plaats. Dat was heel triest. Toen ben ik er ook op aangesproken dat ik echt moest leren loslaten. Je kunt ze gewoon niet allemaal redden.” Terug in Nederland kon ze op een dorpsschool niet aarden en besloot voor een school in de binnenstad te kiezen. “Dat was een schot in de roos. Ik heb het hier zo naar mijn zin.”

    Betrokkenheid

    “Uit het onderzoek kwam verder heel sterk naar voren dat de betrokkenheid op de school ontzettend hoog is. Leerkrachten, onderwijsassistenten en schoolleiding zijn heel betrokken op elkaar, maar ook ouders, instanties in de wijk en andere scholen werken nauw samen.” Dat onderwijs iets is, wat je samen doet krijgt in deze school handen en voeten. “Samenwerken en betrokkenheid zijn ontzettend belangrijk. Misschien ga je alleen wel sneller, maar met elkaar kom je gewoon veel verder. Daarnaast is loslaten ook belangrijk. Als je alles meeneemt naar huis, dan ben je té betrokken. Dat heb ik ook moeten leren.”

    Talent

    Marlika vindt het belangrijk dat er een schoolleiding is die het personeel serieus neemt. “Het is natuurlijk fantastisch om mee te mogen doen in het wijkoverleg, maar dan is het wel belangrijk dat er ook vertrouwen is in wat je kunt. Ik vond het ontzettend sterk van de nieuwe schooldirecteur, dat zij gelijk met iedereen in gesprek ging en vroeg wat onze talenten waren. Dat gaf echt het gevoel dat het belangrijk is wat ik kan en wie ik ben. Het is zo belangrijk dat leerkrachten in hun kracht staan.” Op de vraag wat dan haar talent is antwoord ze: “mijn talent is gedrag van kinderen. Daar ben ik echt goed in.”

    Openheid

    “Hier staan de deuren eigenlijk altijd open. Er is niemand die er gek van opkijkt als je even achter in de klas gaat zitten om te flitsen of om even bij je collega wat kneepjes af te kijken.” Die openheid stimuleert ook de betrokkenheid op elkaar. “Collega's kijken hier naar elkaar om. Als je even een steuntje in de rug nodig hebt of even een collegiaal gesprek, dan is daar altijd ruimte voor.” Door de openheid is het soms wel confronterend. Het is heel gewoon elkaar feedback te geven en elkaar kritisch tegen het licht te houden. Ze vertelt: “In het begin van de directeursopleiding kreeg ik de opdracht om voorzichtig feedback te vragen op mijn functioneren. Toen kreeg ik al snel terug dat ik zoveel deed en dat mijn collega's ook best wat konden doen. Dat was wel even wennen.”

    Zelf doen

    Marlika heeft van huis uit meegekregen haar eigen boontjes te doppen. Om hulp vragen of nee-zeggen hoorde daar niet bij. “Hard werken, dan kom je er wel. Die boodschap heb ik meegekregen van huis uit. Daar ben ik ook ver mee gekomen, maar op een gegeven moment werkt dat niet meer. Dan moet je dingen loslaten. Dat heeft ook met vertrouwen te maken. Durf je een ander de dingen te laten doen die je zelf heel goed kan?” Niet alleen feedback geven is belangrijk, feedback vragen ook. “Vraag om tips en advies als je het nodig hebt. Geef het aan als je er zelf niet uitkomt. Je hoeft niet alles alleen te doen.”

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.

    Afbeeldingsresultaat voor Marlika de Hoog