Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan Karuna Duenk

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 18 dagen geleden
    Het woord is aan Karuna Duenk

    Karuna is docente Engels op een middelbare school in Doetinchem. Dat is niet in de buurt van Rotterdam, maar wel in de buurt van Aalten waar een goede onderwijsvriend woont. Die heeft haar op mijn pad gebracht. Zij geeft les op het voortgezet onderwijs én heeft daar ideeën over. We spreken af telefonisch contact te leggen op een woensdagochtend eind mei.

    Engels

    Karuna geeft les aan voornamelijk Havo- en Vwo-klassen. Zij houdt van haar vak en vindt lesgeven ontzettend leuk. Zij onderzoekt graag nieuwe dingen en verdiept zich in nieuwe methoden en technieken. Ze is nieuwsgierig en stelt graag vragen. “Ik wil graag weten waarom we de dingen doen. Ik zoek naar verdieping en betekenis.” Samen hiermee bezig zijn, met een visie op het vak en het onderwijs is wat haar inspireert.

    Samen

    Karuna loopt er soms wel tegenaan dat het binnen de sectie aan tijd ontbreekt om hiermee aan de slag te gaan met elkaar. De werkdruk is hoog, ook in het voortgezet onderwijs. Collega's lopen over van het werk. Als ze dan doorvraagt op de visie of de doorlopende leerlijn, dan krijgt ze niet altijd een bevredigend antwoord: “Iedereen lijkt genoeg te hebben aan zijn eigen werk en dat is wel eens jammer. Ik zou wel meer samen willen doen, samen ontwikkelen. Dat mis ik nu een beetje”. Overigens is het contact met collega's en haar leidinggevende heel prettig: “De sfeer in de school en de onderlinge contacten zijn wel heel fijn.”

    Portfolio

    Karuna zit niet graag op haar handen. Zij wil graag ontwikkelen en groeien. Ze heeft ambitie en wil vooruit. “Ik ben met een portfolio gaan werken voor de leerlingen. Dat leverde hele mooie opbrengsten op. Sommige leerlingen halen echt alles uit de kast. Anderen moet je wat meer stimuleren. Vaak zijn dat de jongens!” Collega's reageren in aanvang enthousiast op haar initiatieven, maar in de uitvoering staat ze wel eens alleen: “Ze vinden het teveel werk en dat snap ik wel. Het is ook meer werk, maar het levert ook iets op!”

    Pittig

    Karuna is ook wel een pittige jongedame. Als zij iets in haar hoofd heeft laat ze dat niet zo makkelijk los. “Als ik mezelf iets voorneem, ga ik er meestal ook voor. De leerlingen hebben de hoogste prioriteit. Ik wil de kwaliteit leveren die ze verdienen.” Daarmee legt ze de lat hoog en dat voelen collega's ook. Ze realiseert zich wel dat ze dit niet van anderen kan verwachten. Ze laat zich daardoor niet uit het veld slaan: “Ik vind het heel gaaf als het me dan toch gelukt is. Maar ik moet wel oppassen. Het werk is nooit af. Dat is echt een nadeel aan het onderwijs. Het is heel belangrijk dat af te bakenen en grenzen te stellen.”

    Hulp vragen

    Ze probeert dan ook te zoeken naar manieren om minder streng te zijn voor zichzelf: “Ik krijg hulp van een coach. Ik heb er zelf ook wel eens last van dat ik zo veeleisend ben. De perfectie loslaten en genoegen nemen met een zes is een hele uitdaging.” Dat doet ze stap voor stap: “Eerst mocht ik van mezelf niet meer in het weekend werken. Daarna niet meer 's avonds, enzovoorts. Nu moet ik wel keuzes maken.” Minder uitgebreid rapporteren, puntiger schrijven, efficiënter werken en vergaderen zijn de aandachtspunten.

    Meekijken

    Inspiratie haalt Karuna uit nieuwe kennis, hulpmiddelen en methoden. “Laatst heb ik een cursus gevolgd over mentoraat en herstelgericht werken. Dat was heel leuk om te doen.” Ook uit meekijken met collega's haalt ze altijd wel iets waardevols. Verder zoekt ze vakgenoten op buiten school. “Daar gesprekken mee voeren of meedoen met een interview zoals dit helpt ook om de focus scherp te houden.”

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.

    image

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers