Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan: Rick Trommelen

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 83 dagen geleden
    Het woord is aan: Rick Trommelen

    Vandaag is Rick Trommelen aan de beurt het woord te nemen. Hij is 27 en woont op Aruba. Hij heeft gereageerd via LinkedIn en wilde graag meewerken. Vanwege de afstand hebben we afgesproken dat hij schriftelijk een reactie stuurt. Hij heeft het heel serieus genomen en hieronder vind je het resultaat. Ik neem de tekst zoals hij het

    heeft geschreven zoveel mogelijk over. Hier en daar is het ingekort om het allemaal leesbaar te houden.

    Communieschool

    De belangstelling voor het onderwijs stamt uit zijn jeugd: “Ik ben gek op kinderen. Ik vind het mooi hoe kinderen met elkaar omgaan en vooral hun manier van denken is boeiend. Ik hielp mijn moeder vroeger altijd met de communieschool. Toen is mijn interesse in lesgeven enorm gegroeid. Het opbouwen van een

    vertrouwensrelatie met je leerlingen leek me een enorme uitdaging.”

    Aruba

    Rick woont en werkt op Aruba: “Dit is mijn 3e jaar op rij. Eerst heb ik twee jaar les gegeven in groep 8 en nu sta ik voor groep 6. Het onderwijs op Aruba is les geven in de verleden tijd. Ik werk weer met krijtborden, weinig materialen en kinderen in uniform. Deze zomer kom ik na 3 schitterende jaren op Aruba weer terug naar Nederland. Hier start ik op IBS El Feth te Bergen op Zoom. Weer een mooie en nieuwe uitdaging.”

    Gedreven

    Rick is heel gedreven in zijn werk: “Ik vind het heel erg belangrijk om de kinderen te laten zien wat ze waard zijn en naar ze te luisteren. Ook is het mijn doel om het hoogst mogelijke niveau uit de kinderen te halen. Goed contact met de ouders is ook erg belangrijk. Het is immers hun kind en als leerkracht heb je de steun van ouders nodig. Voor mij is het ook belangrijk om te visualiseren, plaatjes en filmpjes spreken meer aan dan woorden. Maak het onderwijs leuk!”

    Flexibiliteit

    Rick heeft een veel verschillende kanten gezien van het onderwijs: “Door mijn ervaring in Nederland, Kenia en Aruba ken ik veel verschillende onderwijsvormen. Werken met weinig materiaal om tot goed onderwijs te komen is voor mij geen probleem. Ik zal ook niet snel in paniek zijn als de stroom uitvalt of als het digiboard vast loopt. Ook het werken met verschillende culturen heeft mij sterk gemaakt als leerkracht. Ik kan me goed inleven in andere culturen en heb begrip voor andere denkwijzen. Mijn favoriete vak is geschiedenis. Ooit zou ik heel graag docent geschiedenis willen worden. En anders is het speciaal onderwijs een grote droom van mij.”

    Papierwerk

    Werkdruk ontstaat door papierwerkwerk, volgens Rick: “De groepsplannen, individuele leerplannen, weekplanningen, notules en commissies brengen heel veel extra werk met zich mee. Ik zie er ook zelden iets van terug. Ik begrijp niet zo goed waarom alles in zo’n grote hoeveelheid geschreven moet worden. Op Aruba is dit nog niet zover ontwikkeld en ik merk geen verschil in de resultaten die de kinderen behalen. Ik mis de plannen niet. Ook de POP's en PAP’s vind ik een beetje overdreven. Ik weet waarop ik mezelf moet ontwikkelen.”

    Passend onderwijs?

    Passend onderwijs kost wat, vindt Rick: “Ik merk dat het ontzettend veel energie kost om iemand met bijv. autisme, iemand met ADHD, een kind met agressieproblemen en een kind met angststoornissen te hebben. Die paar zorgleerlingen vragen veel energie. Ik vind dit niet eerlijk, omdat ik bepaalde leerlingen niet meer aandacht heb kunnen geven, die ze wel verdienen. Ik zou graag een onderwijssysteem hebben dat beter aansluit bij de mensen in het werkveld.”

    Goede raad

    Beleidsmakers kunnen ook nog iets leren van Rick: “Luister naar het personeel. Zij weten wat ze doen en wat ze willen bereiken in een klas. Steun je personeel ouders hebben niet altijd gelijk. Ook leerkrachten zijn mensen die fouten maken. Er wordt veel van ons gevraagd en ik denk dat elke leerkracht de verwachtingen probeert waar te maken. Daar is soms weinig begrip voor. Voor mij is het welzijn van mijn leerlingen belangrijker dan of we het landelijke gemiddelde van de CITO wel halen. Ik sta voor de klas ik wil het beste voor de leerlingen.”

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.

     

    beach, calm waters, daylight

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers