Onderwijs & Technologie

Onderwijs & Technologie

Over hoe nieuwe technologie de wijze van lesgeven beinvloedt

Smartphones en tablets in de klas

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Technologie 89 dagen geleden Reacties (3)
    Smartphones en tablets in de klas

    Het gebruik van smartphones en tablets wordt steeds vaker toegelaten in de klas. Uit onderzoek blijkt dat 9 van de 10 docenten het gebruik ervan goedkeurt. Het gebruik van tablets zijn een meerwaarde voor het onderwijs geworden, maar zijn smartphones veel te afleidend voor kinderen?  

    Met goede afspraken kan het gebruik voordelen bieden, maar nog niet alle docenten zijn daar reeds van overtuigd. In dit artikel benoemen wij een aantal voor- en nadelen van smartphones en tablets in de klas. Deze voor- en nadelen hebben wij van andere bronnen van internet en onze docenten.

    Smartphones

    Een ruime meerderheid van de docenten (74%) wil leerlingen voorbereiden op een toekomst waarin de smartphones niet meer zijn weg te denken. 

    Voordelen:

    • Soepel beleid werkt beter:

    Verbieden werkt vaak averechts, soepel in het beleid zorgt ervoor dat leerlingen het minder snel stiekem gaan doen.

    • Aansluiting bij de leerlingen:

    Om op de hoogte te blijven van wat de leerlingen allemaal meekrijgen is het voor een docent nooit onverstandig om dit ook bij te houden. Zet de smartphone in als educatieve tool!

    • Leuke, interessante lessen:

    Door het gebruik van de smartphone kan je de lessen leuker en interactiever maken. Zelfs de saaiste lessen kan je leuk maken door beeldmateriaal, quizen etc.

    Nadelen:

    • Constante afleiding:

    Met altijd toegang tot internet is het heel verleidelijk om continu online te zijn op Social Media. Of in ieder geval een aantal keer te kijken op je smartphone;

    • Aantasting privacy:

    Foto’s en filmpjes kunnen altijd gemaakt worden. Je bent snel een slachtoffer dat op internet kan eindigen, waarbij vaak een verkeerd beeld gegeven wordt.

    • Uitsluiten bepaalde groep:

    Niet iedereen heeft beschikking tot een smartphone. Is het dan wel eerlijk om die mensen uit te sluiten of te verplichten tot een smartphone? Dit zou dan niet in de lessen passen.

     

    Tablets

    Leerlingen vinden het leuk om spelenderwijs te leren. Een tablet biedt deze mogelijkheid, zeker met de toenemende onderwijs applicaties, en voor docenten geeft het meer opties om een les dynamisch en aantrekkelijk te maken.

    Voordelen:

    • Makkelijk in gebruik:

    Een tablet is heel makkelijk in gebruik en maakt het leren laagdrempelig voor leerlingen. Ze vinden het leuker dus steken meer tijd in het leerwerk;

    • Veel beschikbare apps:

    Er zijn veel applicaties beschikbaar voor leerlingen om te leren. Reken- en taalspelletjes. Zo leren ze spelenderwijs en blijft de concentratie er net wat langer bij;

    • Kennismaken met de digitale wereld:

    Leerlingen maken via deze weg kennis met de digitale wereld. Zo kan je ze als docent begeleiden en vertellen wat hoort en wat niet hoort.

    Nadelen:

    • Lastige invoering:

    De invoering en digitalisering van een school kost veel tijd. Bovendien vraagt het om kennis van zaken.

    • Minder geschikt voor groepsopdrachten:

    Een tablet is meer geschikt voor één persoon. Lessen die groepen bevatten is dan wat lastiger, omdat er dan meerdere leerlingen boven één tablet hangen.

    • Resultaten zijn nog onduidelijk:

    Het is echter nog onduidelijk of iPads in de klas helpen bij de prestaties van de leerlingen. Er is nog geen onderzoek geweest dat het de resultaten van leerlingen verbeterd of verslechterd en is het dus lastig om hierop in te spelen tijdens de lessen.

     

    Zoals je ziet zijn er zowel voordelen als nadelen. Toch bestaan er nog steeds grote twijfels voor het positieve effect van deze twee middelen in de klas. Uiteindelijk moet het onderwijs eraan gaan geloven. Als docent zijnde kan je beter denken hoe je de nieuwe technologie slim kan inzetten. Het is de toekomst en daar kan niemand omheen. Maak jij gebruik van smartphones of tablets in de klas? Waarom wel of juist niet? Laat een reactie achter.

     

    geschreven door Ot Dee, 16-05-2017 

     

     image

     

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Vivian Verstappen
        Vivian Verstappen 81 dagen geleden

        Beeldschermen zijn niet meer weg te denken in het hedendaagse leven. Dan kunnen we maar beter een manier zoeken om ermee om te gaan. EduTechTeam verzorgt workshops mbt technologie in het onderwijs (www.edutechteam.nl). Van hoe zet ik een tablet in in de les, hoe beheer ik het systeem en hoe help ik leerlingen in het omgaan met de afleiding. Dit alles vanuit onderwijs ervaringen in het lesgeven met iPads.

        • Robin Ramaekers
          Robin Ramaekers 82 dagen geleden

          Voor personen of scholen die meer informatie willen over onderzoeken in lessen ondersteunt met een iPad en leerresultaten adviseer ik het iBook "Activerende didactiek met behulp van een iPad' van Mark van de Mortel" (https://itun.es/nl/pjGgfb.l) Onze school, SG Sint Ursula in Horn, heeft op dit moment vijf jaar ervaring met lesgeven met iPads en twee Master onderzoeken hierover laten uitvoeren. Verder heeft het werk ons zo ver gebracht dat we ons Apple Distinguished School mogen noemen (3 in Nederland)met 11 volledige iPadklassen.

          Verder wil ik aangeven dat er zeker oplossingen zijn voor aangegeven nadelen. Natuurlijk zijn ook wij deze tegengekomen en hebben ze ook nog niet allemaal opgelost. 

          Ik zou zeggen, lees het iBook van mijn collega Mark van de Mortel en als je meer info wil over zaken als, les met de iPad, mediawijsheid of het opstarten van onderwijs ondersteunt met de iPad bekijk dan de website van School of neem contact met mij op via icoach@ursula.nl

          • Robin Ramaekers
            Robin Ramaekers 82 dagen geleden

            Tablets in de les lichamelijke opvoeding zijn zeker een aanvulling. Zelf gebruik ik in de iPadklasen bij ons op school veel verschillende apps en activerende werkvormen zoals bijvoorbeeld bewegingsanalyses en het maken van instructievormen.

            Verschillende apps voor het vak en werkvormen verzamel ik op verschillende media:

            mijn blog: iPads en lichamelijke opvoeding 

            mijn iBook Lichamelijke Opvoeding in de iBookStore (gratis). iBook Lichamelijke Opvoeding

            Geïnteresseerde kunnen de blogs en boek bekijken en de materialen gebruiken onder het mijn motto "delen is het nieuwe hebben!". Vragen en opmerkingen zijn van harte welkom. 

            Schermafbeelding 2017-05-31 om 10.50.51.png  Schermafbeelding 2017-05-31 om 10.49.32.png 

          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers