Nederlands voor de uiterste zijden van het onderwijs

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep PROFESSIONALISEREN 147 dagen geleden
    Nederlands voor de uiterste zijden van het onderwijs

    Gepersonaliseerd leren is momenteel een hot item in onderwijsland. Maar bij de ontwikkeling van leermiddelen gaan de meeste aanbieders juist meestal uit van één concept voor alle leerlingen ongeacht het onderwijstype. Hoe ga je van one size-fits-all naar maatwerk?

    Nederlands voor de uiterste zijden van het onderwijs

    Leermiddelen ontwikkelen die niet langer uitgaan van een one-size-fits-all, maar die kwalitatief hoogwaardig en niveau specifiek zijn: dát is de missie van Donald Staal en Elout Roeland. Na jarenlang voor de grootste educatieve uitgeverij van Nederland te hebben gewerkt, besloten ze het roer om te gooien en zelf een educatieve uitgeverij te beginnen. En met succes: na de klassieke talen en kunstvakkenmarkt te hebben veroverd, zetten ze nu in op Nederlands. 

    ‘Het bloed kruipt waar het niet gaan kan,’ zo vertelt Elout, zelf oud-docent Nederlands. Als auteur, later uitgever en uiteindelijk uitgeefmanager hield hij zich intensief bezig met de methode Nieuw Nederlands. Nu komen hij en zijn compagnon Donald met hun eigen methode KERN voor Nederlands in het voortgezet onderwijs.

    ‘Gepersonaliseerd leren is momenteel een hot item in onderwijsland. Maar bij de ontwikkeling van leermiddelen gaat men juist meestal uit wat wel gekscherend het  ‘theezakjesmodel’ wordt genoemd: eerst wordt er een boek voor havo/vwo bedacht en dat wordt naarmate het niveau stijgt of daalt, iets gemakkelijker of moeilijker gemaakt. De gesprekken die we hierover met leerlingen, docenten, schoolleiders én de onderwijsinspectie hebben gevoerd, maken echter duidelijk dat deze aanpak lang niet altijd past en wel het minst aan de uiterste zijden van ons onderwijs: voor vmbo-basis en vwo+/gymnasiumleerlingen.’

    ‘Met KERN Nederlands zijn we nu niet eens in het midden begonnen, maar hebben een eigen methode voor vmbo-leerlingen én een methode voor de onderbouw van het gymnasium ontwikkeld,’ vult Donald aan. ‘Het zijn compleet verschillende concepten geworden. Geen confectie meer, maar maatwerk. En het werkt! Docenten die er al mee werken of een pilot hebben gedaan, zijn enthousiast omdat de methode recht doet aan hun leerlingen.’ 

    Elout en Donald werken samen met verschillende specialisten in het onderwijsveld, waaronder DocentPlus. KERN is als enige methode in Nederland volledig RTTI-gecertificeerd. Daarnaast werken zij samen met Drillster, een specialist in adaptieve oefentechnologie, voor de digitale component van hun methodes.

    ‘Of we ook iets voor havo gaan maken… Die vraag krijgen we vaak,’ vertelt Elout.

    ‘Het antwoord is: jazeker! Net als bij het vmbo en gymnasium gaan we komend schooljaar weer een pilot houden om het concept voor havo uit te proberen en verder te ontwikkelen. Scholen die aan deze pilot willen meewerken, kunnen zich bij ons aanmelden!’ 

    Uitgeverij Staal & Roeland biedt een fris tegengeluid in een verder grootschalige leermiddelenindustrie. Elout en Donald beantwoorden zelf hun mail en nemen ook gewoon de telefoon op als je hen belt. Wil je meer weten over KERN? Klik hier om naar de website te gaan. 

     

     image