Nieuwe examenprogramma CKV vraagt om vernieuwende leermiddelen

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep PROFESSIONALISEREN 89 dagen geleden
    Nieuwe examenprogramma CKV vraagt om vernieuwende leermiddelen

    Het nieuwe examenprogramma CKV geeft het vak een krachtige impuls. Hierbij staan aandacht voor de kwaliteit van het vak en de vrijheid voor docenten om het vak vorm te geven centraal. Hoe ontwikkel je vernieuwende leermiddelen bij een nieuw examenprogramma, waar docenten en leerlingen enthousiast van worden?

    De belangrijkste vernieuwingen in het CKV-examen

    ‘Nadat we afgelopen jaar de geheel vernieuwde KUA-methode Bespiegeling op de markt hadden gebracht, kregen we veel verzoeken van docenten om ook iets nieuws te ontwikkelen voor CKV. Voor de ontwikkeling van onze nieuwe methode hebben we twee dingen gedaan. We zijn eerst maar eens in de klas gaan kijken en met docenten en leerlingen gaan praten. We wilden erachter komen hoe het nu gaat, wat bevalt en wat niet bevalt, voordat we met een oplossing zouden komen voor een probleem dat er mogelijkerwijze niet is,’ aldus Donald Staal, één van de uitgevers van Contrast, een nieuwe CKV-methode.  

    Wat willen enthousiaste vakdocenten?

    ‘Tijdens al onze bezoeken op heel veel scholen in het hele land ontdekten we twee dingen: veel enthousiaste CKV-docenten ontwikkelden hun eigen materiaal en tegelijkertijd was er sprake van een soort ongemak daarover. Het kost immers ontzettend veel tijd, aandacht en energie in een baan die eigenlijk steeds meer van je vraagt. En dat gecombineerd met de onrust die er ontstond over de nieuwe exameneisen maakte dat toch veel docenten zich prettig zouden voelen bij een methode die eigen keuzes en inbreng toelaat. Docenten willen gewoon zelf kunnen kiezen en hun vak invullen op een manier die past bij hun leerlingen en hun school,’ vertelt Elout Roeland over de gekozen aanpak.

    Disciplines en dimensies

    ‘Vanzelfsprekend zijn de nieuwe kaders van het nieuwe CKV-examen het andere vertrekpunt in de methodeontwikkeling. Natuurlijk is er veel hetzelfde gebleven, maar er zijn zeker ook een aantal nieuwe elementen die we herkenbaar hebben uitgewerkt in de nieuwe methode: de vier domeinen verkennen, verbreden, verdiepen en verbinden; de nadrukkelijke aandacht voor onderzoek doen, presenteren en reflecteren en als belangrijkste element wellicht de elf dimensies van waaruit een leerling iets moet kunnen zeggen over alle mogelijke kunstdisciplines. Contrast sluit één op één aan bij deze nieuwe exameneisen en bevat alle noodzakelijke ingrediënten voor de leerling om het vak succesvol af te sluiten. Alle nieuwe elementen van het vak CKV zijn direct herkenbaar.’

    Domeinen, vragen en opdrachten

    ‘Een belangrijke knoop die we moesten doorhakken was de manier waarop we de nieuwe domeinen in de methode zouden verwerken. We hebben ervoor gekozen om dit op te lossen in de vragen en opdrachten die we volgens de domeinen verkennen, verbreden, verdiepen en verbinden gecategoriseerd hebben. Bij elk disciplinehoofdstuk en dimensiehoofdstuk gebeurt dit op dezelfde manier. De verdiepende opdrachten kunnen gebruikt worden als aanloop naar een onderzoeksopdracht. De opdrachten bij verkennen, verbreden, verdiepen en verbinden zijn rijk en fantasievol in vorm en inhoud. Niet in de laatste plaats omdat we een fantastisch auteursteam hebben met mensen uit de praktijk van het onderwijs en specialisten uit de kunst. Samen met andere specialisten uit het onderwijsveld, zoals Marinka Drost en Petra Verra van DocentPlus, de bedenkers van de RTTI-systematiek, en Drillster, een specialist in adaptieve oefentechnologie hebben ze ervoor gezorgd dat Contrast écht iets nieuws biedt. Tweederde van de ckv-docenten wilde bijvoorbeeld proefwerken bij de methode. Die hebben we nu in de vorm van RTTI-gecertificeerde toetsen. Maar ook op de PowerPoints en beoordelingsschema’s wordt enthousiast gereageerd. En, het uitgebreide docentenmateriaal is gratis online beschikbaar.’

    Vrijheid

    Donald benadrukt het belang van flexibiliteit: ‘Die vrijheid voor school en docent om CKV-onderwijs te bieden die past bij de omgeving en de traditie van de school vinden we heel erg belangrijk. Daarom zit de methode zo in elkaar dat elke manier van werken mogelijk is: de docent kiest voor de leerlingen welke kunstdisciplines of dimensies aan de orde komen, of de leerling kiest zelf. De hoofdstukken zijn even lang en op dezelfde manier gestructureerd en dat zorgt ervoor dat de lesorganisatie nooit in het geding komt. De schrijfstijl en de gestructureerdheid maken dat ook zelfstandig werken heel goed mogelijk is. De methode geeft natuurlijk ook alle ruimte om het kunstaanbod uit de omgeving in het programma te integreren en eigen materiaal te gebruiken.’

    Heel veel beeld

    Contrast benadert CKV vanuit de kunst. Niet alleen met woorden maar vooral vanuit het beeld, we hebben niet bezuinigd op beeld. Bij alles wat uitgelegd wordt over stijlen, stromingen, indelingen, kenmerken zitten altijd afbeeldingen, zowel bij alle disciplinehoofdstukken als in alle dimensiehoofdstukken. Samen met de vormgeving van het boek en de ict-licentie voor leerlingen met videofragmenten zorgt Contrast ervoor dat je de kunst écht beleeft.’

    Uitgeverij Staal & Roeland biedt een fris tegengeluid in de huidige leermiddelenindustrie. Elout en Donald beantwoorden zelf hun mail en nemen ook gewoon de telefoon op als je hen belt. Wil je meer weten over Contrast? Klik hier om naar de website te gaan.

     

     image

     

    image

     

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers