Onderwijs & Technologie

Onderwijs & Technologie

Over hoe nieuwe technologie de wijze van lesgeven beinvloedt

Keuzevrijheid vergroot motivatie

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Technologie 148 dagen geleden
    Keuzevrijheid vergroot motivatie

    Ook ouders ontdekken de voordelen van gepersonaliseerd leren

    Op steeds meer scholen wordt een vorm van gepersonaliseerd leren ingevoerd. De leerlingen zijn dan in zekere mate vrij om te bepalen wat ze leren, hoe ze dat doen en in welk tempo.

    Ook ouders ervaren de voordelen van deze onderwijsvorm. De keuzevrijheid vergroot bijvoorbeeld de motivatie om te leren, merken de ouders van de twaalfjarige Mads.

    Leerdoelen

    Mads is leerling aan het Lyceum Vos in Vlaardingen. Op basis van zijn Cito-score had Mads havo-advies gekregen. Maar nu presteert hij op vwo-niveau. Zijn vader Rasmus is ervan overtuigd dat dit komt door het gepersonaliseerd leren dat sinds vorig jaar op de school is ingevoerd. Rasmus: ‘Mads is niet bezig met ‘huiswerk maken’, maar met de leerdoelen die hij moet behalen. Hij is actief bezig om kennis op te doen. De vrijheid die hij ervaart om zelf zijn leerdoelen te bepalen, heeft daar zeker mee te maken.’

    Eigen invulling

    Op de school van Mads is het gepersonaliseerd leren vanaf dit schooljaar ingevoerd in leerjaar 1 en 2. Nieuwe leerlingen worden in zogenaamde ‘ambitiegroepen’ gezet, op basis van hun schooladvies. In deze groepen volgen de leerlingen wekelijks een vast rooster. Van de lessen staat 60 procent vast. De overige uren mogen de leerlingen zelf invullen op basis van een keuzerooster. Die uren worden de leerlingen begeleid door een persoonlijke coach.

    Goed contact

    Mads heeft nog geen duidelijke voorkeur voor bepaalde leerdoelen. Rasmus: ‘Mads is een puber, dus niets is leuk aan school. Maar ik merk dat hij graag werkt aan geschiedenis en Engels. Zijn tijdsbesteding verandert, afhankelijk van de leerdoelen waar hij op dat moment meer in moet investeren.’ Gepersonaliseerd onderwijs zorgt ook voor goed contact met het kind en de school, merkt Rasmus. ‘Iedere dag krijg ik een appje van hem met de leerdoelen waaraan hij gaat werken. Beter kan ik het niet wensen.’