Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan Rashida El Barkany

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 93 dagen geleden
    Het woord is aan Rashida El Barkany

    Het woord is aan Jaela Holder

    Ook Rashida spreek ik in het Westerpaviljoen in Rotterdam. Als ik aankom zit zij al met een kop cappuccino klaar. Omdat we elkaar al eerder hebben ontmoet is kennismaken niet meer nodig. Daardoor kunnen we snel aan de slag met het interview. Rashida geeft les aan groep 8 op een SBO-school (Speciaal Basisonderwijs) in Hoogvliet. De kinderen hebben allerlei aandachtspunten. Autisme, dwangstoornissen en andere gedragsmoeilijkheden zijn aan de orde van de dag. Ook groeien niet alle kinderen van deze school op in een veilige thuisomgeving.

    Relatie

    Haar motivatie voor het onderwijs ontstond tijdens haar stage voor de opleiding SPW. Die vond plaats op een SBO in Rotterdam. Daar was een jongetje met smetvrees. Hij wilde niemand een hand geven en waste de hele dag door zijn handen. Aan het eind van de stage kwam dat jongetje naar haar toe en pakte haar hand. “Ik was helemaal perplex! Ik wenkte mijn collega en zijn mond viel ook open van verbazing. Toen wist ik: dit wil ik!” Ze had een band opgebouwd met dit kind en dat smaakte naar meer. “Ik vond het zo bijzonder. Die relatie is superbelangrijk. Als de kinderen je vertrouwen en ze voelen zich veilig dan komt de rest ook wel.”

    Liefde

    “Ik hou van die kinderen. Het is misschien gek, maar ik hou echt van ze! En nu ik het er zo over heb, ik mis ze, zo in de vakantie”. Ze kijkt er een beetje verwonderd bij, alsof ze er zelf verbaasd over is, dat ze zo gek is op de kinderen. Haar zwarte ogen kijken me fonkelend aan. “Deze kinderen zijn zo speciaal. Ik probeer van allemaal te ontdekken wat hen nu zo bijzonder maakt. Als de kinderen het gevoel hebben dat je ze écht ziet dan kun je alles met ze.” Differentiëren is dan niet moeilijk meer: “Dan weet je dat je voor de een heel streng moet zijn en de ander juist heel voorzichtig moet benaderen.”

    Uitdaging

    Je kunt aan Rashida zien wat ze vertelt. Bij alles wat ze zegt gebruikt ze haar handen en haar mimiek is heel expressief. “Ik laat mezelf graag zien. Het heeft ook geen zin je te verstoppen voor deze kinderen. Als je niet lekker in je vel zit hebben ze dat zo in de gaten. Dan kost het alleen maar energie dat te verbergen.” Het werk op het speciaal onderwijs is echt een uitdaging. “Deze kinderen geven zich niet zomaar gewonnen en soms moet je echt moeite voor ze doen. Sommigen van hen hebben al heel wat meegemaakt en hebben tijd nodig weer vertrouwen te geven.”

    Perfectionisme

    Over de werkdruk zegt ze: “Ook voor mij kost de administratie veel tijd. Bij deze kinderen moet je goed opletten. Als we vermoeden dat er iets mis is dan schrijven we dat allemaal op. Sommigen doen dat in een regeltje, maar ik probeer zo nauwkeurig mogelijk te zijn.” Ze herkent wel dat ze daarmee de lat hoog legt, maar deze kinderen verdienen dat, vindt ze. Grote klassen spelen ook minder een rol, maar het zijn wel allemaal zorgleerlingen. “Natuurlijk is het soms zwaar en kun je ze wel achter het behang plakken. Maar ik heb het er allemaal voor over als ik bedenk wat ik ze kan meegeven”.

    Genieten

    Op de vraag welke tips zij heeft voor haar collega's antwoordt ze: “Geniet ervan! Het zijn schatten en ga op zoek naar hun eigenheid. Ze zijn allemaal uniek.” Professionaliseren moet echt, vindt ze. “Ga niet zitten wachten tot je iets wordt aangeboden. Loop je ergens tegenaan? Zoek een goede cursus uit en ga daarmee naar de directie.” Zo heeft ze een cursus gevolgd over meidenvenijn. “Meisjes zijn écht erg, soms. Ijskoud gewoon. Ik heb toen geleerd om het direct te benoemen en het niet te laten zitten. Dat hielp echt”. Ook een cursus over dyslexie heeft zoveel gebracht voor een van haar leerlingen. “Ik vertelde haar dat ik naar school ging om nieuwe opdrachten te halen voor de leesles. Ze werd helemaal blij. Ze balde haar vuisten en riep: “yes!” Daar doe je het toch voor?!”

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers