Ideeën voor boeiende lessen

Ideeën voor boeiende lessen

Leren is leuk voor iedereen

De theorie van de 'Growth mind' en Ed Sheeran

    Lieke van Wermeskerken
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Lieke van Wermeskerken in de groep Ideeën voor boeiende lessen 95 dagen geleden
    De theorie van de 'Growth mind' en Ed Sheeran

    'Ik ben gewoon niet goed in...' rekenen, spelling, schrijven, engels, vul maar in. Vaak horen we kinderen praten in absoluten. Het beeld van intelligentie en talenten wat hier aan vast zit is een beeld van constanten. Je wordt geboren met een aangelegde hoeveelheid talent in rekenen, taal enzovoort en meer of minder dan dat zal het nooit worden, daar moet je het mee doen.

    Professor Carol Dweck van de universiteit van Stanford kwam dit patroon ook tegen en is meer onderzoek gaan doen naar dit fenomeen. Bij een onderzoek naar drijfveren en overtuigingen van succesvolle mensen concludeerde zij dat er grofweg twee soorten houdingen zijn over intelligentie.

    Ten eerste de theorie van de 'fixed mind'. De overtuiging die ik al eerder beschreef, intelligentie staat vast, je moet het doen met wat je hebt. En ten tweede de theorie van de 'growth mind', deze overtuiging vond ze voornamelijk bij veel succesvolle mensen. Het is de overtuiging dat alles te leren valt, bij veel oefening, hard werken en vallen en opstaan. Falen is geen teken dat je het niet kan maar juist dat je op weg bent het je eigen te maken.

    Beiden houdingen maken een groot verschil in hoe een leerling te werk gaat tijdens het leren. Je kunt je voorstellen dat leerlingen heel anders omgaan met uitdagingen, falen en succes van zelf of anderen.

     >Growth mindset

    Wij als leerkrachten kunnen leerlingen helpen met hun mindset. Door kinderen feedback te geven dat meer op het proces gericht is dan op het resultaat. In een schoolsysteem dat resultaten meet is het aan ons om de leerlingen te laten weten dat dit tussenstanden zijn, meetmomenten van het leerproces. Geen eindresultaten.

    We kunnen onze leerlingen laten weten dat we hun doorzettingsvermogen zien, de strategieën die ze kiezen om problemen op te lossen, hun inzet, hun vermogen om na het maken van een 'fout' het nog eens te proberen. Wij kunnen kinderen laten zien dat leren niet is 'iets in een of twee keer kunnen' maar oefenen, oefenen, oefenen. Als je iets heel snel kunt dan heb je bijna niks nieuws geleerd. Een baby staat niet op en loopt ineens weg, dit is vaak een lang traject. Zo is al het leren.

    Wat heeft dit te maken met superster Ed Sheeran? Hij kon als tiener absoluut niet zingen. Hij zong zo fals als een ongestemde piano. Hij spreekt zich regelmatig uit wanneer mensen hem prijzen om zijn 'talent'. Voor hem is het keihard werken geweest om te komen waar hij is. Misschien is het leuk om met je leerlingen (groep 7/8 en ouder) dit fragment te bekijken en te bespreken:

     

     

    Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het stimuleren van een 'growthmindset'!

     

    Met dank aan Ans Ramout, die dit fragment met mij deelde.

    Save

    Save

    Save

    Save

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers