Onderwijs & Technologie

Onderwijs & Technologie

Over hoe nieuwe technologie de wijze van lesgeven beinvloedt

Gepersonaliseerd leren motiveert de leerling

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Technologie 151 dagen geleden
    Gepersonaliseerd leren motiveert de leerling

    Animation, black, blur

    Verschillende redenen kunnen worden genoemd om gepersonaliseerd leren in te willen voeren. Bijvoorbeeld als een school de betrokkenheid van leerlingen bij de inrichting van het onderwijs wil vergroten. Door leerlingen de regie te geven over eigen leerdoelen en inzetbare middelen, krijgt de leerling een actievere rol bij het bepalen van diens eigen leerpad. Verwacht wordt dat de leerling zich daardoor meer betrokken voelt bij het leren en er meer plezier aan beleeft. De leerling begrijpt ook beter wat de toegevoegde waarde van leerdoelen is voor zijn of haar persoonlijke ontwikkeling en de toekomst. De leerling zal gemotiveerder zijn en het leerproces zelfstandiger doorlopen.

    De technologische vooruitgang faciliteert gepersonaliseerd leren. Zo kan een digitaal platform een directere koppeling maken tussen leerdoel(en) en de leerstof. Door de directe feedback, maar ook door het bijhouden en analyseren van wat de leerling in het programma doet, kan de leerling geholpen worden bij het maken van een eigen leerprogramma. Het kan suggesties doen voor de volgende mogelijke leerstappen of nieuw te behalen leerdoelen. Leerlingen kunnen zelf de volgorde bepalen, de docent houdt zicht op wat de leerling wel of niet heeft gedaan. Docenten kunnen hun leerlingen via ICTondersteuning beter bedienen, omdat stagnaties en hiaten in het leerproces snel worden opgemerkt. Bij een adaptief programma worden de oefeningen automatisch aangepast op diens niveau. Dit voorkomt dat leerlingen vastlopen of zich gaan vervelen. Digitale hulpmiddelen en tools die goede feedback geven, gekoppeld zijn aan leerdoelen en een variëteit aan opgaven bieden, leveren een positieve bijdrage aan de motivatie en autonomie
    van de leerling. Bovendien geven leerlingen zelf aan dat zij het werken met ICT-toepassingen leuk vinden.