stichting leerKRACHT

    stichting leerKRACHT

    Wij zetten leraren en docenten op een voetstuk. Niet om hen te bewonderen, maar omdat we enorm hoge verwachtingen van ze hebben. Omdat elke leerling en student een geweldige leraar verdient.

    Scrum in het onderwijs – kan dat?

      stichting leerKRACHT
      • iedereen (publiek zichtbaar)
      Door stichting leerKRACHT 51 dagen geleden
      Scrum in het onderwijs – kan dat?

      Bordsessie in de klas 

      Verveel je je tijdens teamvergaderingen? Merk je dat de energie in de les van jou moet komen? Terwijl je leerlingen of studenten achterover hangen? Geloof je dat je leerlingen veel meer in hun mars hebben? Dan is het misschien tijd om wat nieuws uit te proberen. Waar jij, je leerlingen en je collega-leraren meer energie van krijgen: ‘agile-scrum’.

      Elk jaar nemen wij zo’n 1.000 docenten en schoolleiders van onze (leerKRACHT) scholen mee naar bedrijven als Bol.com, TomTom, Philips of ING. Onze leraren en schoolleiders zien daar hoe deze bedrijven werken met LEAN of met Agile-Scrum. Daar raken ze enorm enthousiast van: “Dat wil ik ook!”

      Waarom? Ze zien teams die:

      • Eigenaarschap voelen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen doelen
      • Zelf bedenken hoe ze die doelen gaan realiseren
      • Stilstaan bij de vraag ‘hoe was het gisteren en wat kunnen we daarvan leren?’
      • Elkaar elke dag vragen ‘wat ga je doen en hoe kunnen we je helpen’
      • Dat doen in een dagelijkse bijeenkomst van 15 minuten bij een verbeterbord

      LEAN, Agile, Scrum?

      Ik ga hier niet uitgebreid uitleggen wat Agile-Scrum is en hoe LEAN-verbeterborden werken, dat kun je zo googlen. Wél geef ik je 3 tips om er zelf mee aan de slag te gaan. Tip #3 is de belangrijkste: neem het bord mee de klas in. Maar zo werken met je leerlingen gaat alleen lukken als je als leraren ook zo werkt. Lees daarom eerst tip #1 en #2.

      Tip #1 - start met de leerKRACHT-bordsessie met je eigen team

      Voordat je met je studenten of leerlingen start, moet je eerst zelf ervaren hoe dit werkt. Dat doe je met een ‘bordsessie’. Dat is een korte bijeenkomst van 15 minuten met het lerarenteam. In dat kwartier neem je staand (!) bij een whiteboard jullie eigen doelen en acties door. Dat begint met het delen van hoe je je voelt, met smileys en welke successen je hebt geboekt. Dat ‘voelen' is voor volwassenen eerst ongemakkelijk. Maar na een tijdje snap je niet hoe je met elkaar kon werken zonder dat je wist hoe de ander zich voelde. “In deze 15 minuten bereik je meer dan in uren vergaderen”, zeggen leraren op onze scholen.

      Tip #2 - hang scrum-borden op voor alle praktische zaken en projecten

      Let maar eens op: hoeveel tijd besteed je in vergaderingen aan échte gesprekken over onderwijs? Als docent besteed je veel tijd aan zaken waar de leerling niet direct beter van wordt. Administratie, projecten, vergaderingen, dingen regelen, et cetera. Veel van die zaken kun je veel efficiënter doen met een scrumbord. Op onze scholen zien we vaak dat teams hun onderwijszaken bijhouden op het leerKRACHT-bord. Naast dat bord hangt een scrumbord waarop praktische regeldingen staan. Dat werkt efficiënt. Zo kunnen jullie je tijd samen besteden aan waar het echt om gaat: het inhoudelijke gesprek over onderwijs.

      Tip #3 – neem het leerKRACHT-bord mee de klas in en ga met je leerlingen aan de slag

      Zelf met verbeterborden werken motiveert, maar je weet niet wat je meemaakt als je leerlingen er mee aan de slag ziet gaan. Op al onze 476 scholen zien we docenten het bord mee de klas in nemen. Overal werkt het: bij kleuters, de bovenbouw, vmbo-mentorklassen, de bovenbouw van havo-vwo en bij studenten op het mbo. Je ziet leraren die met hun leerlingen doelen bedenken en leerlingen die daarna bedenken hoe ze die doelen samen gaan halen. Vervolgens gaan ze aan de slag: in het begin leidt de leraar de bordsessie, al snel nemen de leerlingen het over. Net als hun leraren beginnen ze met de smileys om hun gevoel te delen en successen te vieren. Daarna duiken ze in hun doelen en acties.

      Wat zeggen leerlingen die zo werken:

      • Het is fijn om je gevoel met elkaar te delen, dan kun je elkaar helpen
      • Ik voel me minder buitengesloten
      • Het is fijn om ook af en toe de klas te mogen leiden
      • Ik wist niet dat onderwijs een doel had, anders hadden we kunnen helpen
      • Het is leuk om samen successen te vieren

      Wat zeggen leraren en docenten de zo werken:

      • Dit is mijn momentje met mijn klas
      • We krijgen samen zoveel meer voor elkaar
      • Gewoon doen!

      Meer weten: kijk naar deze video’s over scrum in het onderwijs:

      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers