Het nieuwe leren

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Video vaardigheden 15 dagen geleden
    Het nieuwe leren

    Nieuwe leermethodieken en middelen verschijnen bijna wekelijks in het onderwijs. In deze blog staan we stil bij een tool dat kinderen de mogelijkheid biedt om zelf professionele interactieve werkstukken te maken.

    Indruk maken

    Een werkstuk op de computer, presenteren met powerpoint kan natuurlijk, maar wil je echt indruk maken? Maak dan een interactieve rondgang op film door jouw onderwerp. Betrek je klas als leerling of docent met slimme vragen en laat hen kiezen wat zij over het onderwerp willen zien. Leuk toch? En nu ook mogelijk.

    De zoekmachine voor kids is niet Google, maar Youtube. Een filmpje bekijken of zelf maken, is voor die generaties net zo gewoon als eten en naar de wc gaan. Door hen te stimuleren zelf met de filmpjes aan de slag te gaan, beklijft de over te brengen leerstof sterk. Ook worden creativiteit en doorzettingsvermogen gevraagd om zelf je weg te zoeken en iets te creëren. Typische 21-eeuwse vaardigheden.

    Beeld versus schrift

    Soms lijkt de huidige manier van toetsen, zelfs bij rekenen, meer op een leesvaardigheidstest dan op een intelligentie en/of vakbekwaamheidstoets. Met name kinderen met dyslexie ondervinden hinder van deze trend. Door visueel te werken ontstaat er een alternatieve wijze van leren en toetsen. Wij stimuleren docenten dan ook meer beeldonderwijs te integreren met de bestaande leerlijn.

    Ingewikkeld is dit allemaal niet. Pedagoge Ilse Godtschalk legt graag uit hoe je dit in de klas praktisch vorm kan geven met Movietrader.

    Zie ook hier het verhaal van Martin Bootsman, leraar van het jaar.

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers