Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Het woord is aan Jaela Holder

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 12 dagen geleden
    Het woord is aan Jaela Holder

    Ik tref Jaela in het Westerpaviljoen in Rotterdam, midden in de stad. Jaela is mij aangeraden door een bevriende schoolleidster. Ze reageert enthousiast op mijn contactverzoek via LinkedIn. Ze is jong, halverwege de 20 en loopt over van enthousiasme voor het onderwijs. Dat op zich is al inspirerend. Zij is gretig, gaat gedecideerd zitten en nog voor het interview formeel gestart is, heeft ze al een paar onderwerpen bij de kop. “Plannen en organiseren, efficiënt werken en digiwijs worden is ontzettend belangrijk... én het perfectionisme loslaten!” zegt ze al snel.

    Inspiratie

    We bestellen een bak koffie en schakelen terug naar haar inspiratie voor het onderwijs. Jaela vertelt dat ze zelf een ontzettend leuke schooltijd heeft gehad. Daar is de liefde voor het onderwijs al ontstaan.  Zij koos na de middelbare school voor een economische opleiding, maar komt van een koude kermis thuis. Ze besluit de schoolloopbaan te vervolgen aan de Pabo en valt echt met de neus in de boter. Zij heeft het er zo naar de zin. Vooral de sociale groepsvorming vindt zij belangrijk. “Kinderen leren het beste als ze zich veilig voelen, zich onderdeel voelen van de groep en daarin autonoom kunnen zijn.”

    Efficiënt werken

    Jaela is een gedreven jongedame. Zij heeft ambitie en wil graag doorgroeien. Ze houdt van aanpakken en moppert niet als er iest extra's bij komt. Ze heeft een broertje dood aan klagen over te weinig tijd en teveel bezig zijn met randzaken. “Een beetje zakelijker en doelgerichter communiceren tijdens vergaderingen zou een hoop tijd schelen. Als je het nodig hebt gehoord te worden is de teamvergadering daar misschien niet de beste plek voor.”

    Omgevingsbewust

    Jaela vindt dat een leerkracht niet op zichzelf staat. “Leerkrachten moet zich verdiepen in de omgeving. Je bent onderdeel van een school en een bestuur. Als je een onderwijsvernieuwing niet ziet aankomen loop je al snel achter de feiten aan. Zorg daarom dat je weet wat je lokatieleider bezighoudt en wat het schoolbestuur voor plannen heeft. Dan kun je je daar op voorbereiden.”

    Zorgleerlingen

    Administratie en rapportage vergen veel tijd. Daar is Jaela het wel mee eens. “Het probleem ligt voor mij niet in de klas. Die uren vliegen om en zijn zo leuk.” Ook de groepsgrootte is geen punt van aandacht voor haar. Met 26 leerlingen is het nog te overzien. “De moeilijkheden ontstaan in de uren daarna. Dan moet er nog zoveel gebeuren. Digiwijs worden (een cursus Excel of Word) kan daar wel enorm bij helpen.” Het omgaan met sommige zorgleerlingen is wel een bron van werkdruk. “Ik vraag niet om hulp als ik zelf iets kan. Maar als ik handelingsverlegen ben en lang moet wachten op een reactie van de directie, de IB-er of de zorgprofessionals dan is dat wel eens moeilijk.”

    Initiatief

    Toch gaat Jaela niet zitten wachten tot de oplossing voorbij komt wandelen. “Google is je grote vriend. Er zijn allerlei forums, die je kunt raadplegen, waar je informatie kunt vinden”. Ze raad wel aan goed de bronnen te onderzoeken en niets te ondernemen zonder eerst te overleggen. Naast intensief contact met collega's maakt ze ook graag gebruik van haar netwerk buiten de eigen school. “Wees ook niet bang om fouten te maken. Laat het perfectionisme los want als je geen fouten maakt kun je ook niet leren. Dat leren we onze kinderen toch ook?”.

    Professionaliseren

    “Professionaliseren kan echt helpen beter om te gaan met de werkdruk.” Het verbaast haar dan ook dat zo weinig leerkrachten iets doen met hun POP en PAP (Persoonlijk Ontwikkel- en Actieplan). “Dat leer je toch al op de Pabo? Waarom zou je daar mee stoppen na je opleiding?” Vooral de organisatorische competentie is een aandachtspunt. Voor haar is professionaliseren voortdurend leren en verbeteren. “Ik leer nog dagelijks bij. Toen ik voor het eerst groep 3 kreeg moest ik echt omschakelen en leren de stapjes weer klein te maken. En ook voor mij is tijd een aandachtspunt.” Dus ze is benieuwd naar tips van andere collega's. Volgende keer is Rashida El Barkany aan de beurt. Zij is leerkracht in het Speciaal Basisonderwijs in Hoogvliet en staat voor groep 8. 

    Dit interview maakt onderdeel uit van de serie "Het woord is aan...". Wil je meer weten over de achtergrond en schrijver, klik dan hier.

    Wil je ook door Maarten worden geinterviewd? Reageer dan via info@digischool.nl.

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers