Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

De kracht van het compliment

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Onderwijs & Pschychologie 227 dagen geleden
    De kracht van het compliment
    Complimenten kunnen een positief effect hebben op het gedrag en het leerresultaat van kinderen. Het geven van positieve feedback en complimenten versterkt je relatie met kinderen en het draagt bij aan een positieve sfeer in de klas. Positieve constateringen naar kinderen laten zien wat er verwacht wordt qua gedrag en positieve feedback op het leerresultaat draagt bij aan het zelfvertrouwen van kinderen.

    Kinderen in de klas positief benaderen is belangrijk. Uiteindelijk is het aan jezelf op wat voor manier je iemand een compliment geeft, maar er zijn altijd punten waar je op kan letten.

    dit is wijs - internet - ankebotfotografie-3298 (1)

    Complimenten zijn niet altijd constructief. Het geven van een compliment kan ook een negatief effect hebben op de prestaties van kinderen. Als jij een leerling complimenteert over het feit dat hij/zij iets getekend heeft, waarvan je weet dat het beter kan, kan de leerling het opvatten als ‘voldoende’. Je prijst hem/haar eigenlijk al voordat hij het echt verdiend. Je zou kunnen spreken van een averechts compliment.

    Iedere doelstelling vraagt om een ander type compliment. Als je bijvoorbeeld gewenst gedrag wilt verbeteren, kun je dat specifieke gedrag benoemen: ‘Goed om te zien dat jij je boeken al op tafel hebt liggen, Jeroen’. En wil je gedrag juist bijsturen? Dan steek je de feedback positief in: ‘Ik zie dat je je boeken al op tafel hebt liggen. Weet je wat je moet doen bij opdracht 1?’. Zo’n opmerking klinkt prettiger dan: ‘Kom op, aan het werk!’.

    Wanneer je het leerresultaat wilt bevorderen, werkt ‘Ik zie dat je keihard hebt gewerkt aan deze sommen. Eerst had je bijna alles fout. Na de uitleg en het oefenen, maak je ze nu vlot en foutloos’ beter dan ‘Wat kun jij goed rekenen!’.

    Een voorwaarde voor het geven van een compliment mét effect, is dat het compliment gemeend is en dat voor het kind duidelijk is wat hij of zij precies goed heeft gedaan. Kinderen vinden het fijn om waardering te krijgen en als je dit op een oprechte manier doet, zal dat positief bijdragen.

    Kortom, een compliment geven is effectief omdat:
    – Een compliment een kind helpt een positief zelfbeeld te krijgen en zelfvertrouwen geeft;
    – Een compliment gewenst gedrag motiveert;
    – Een compliment een kind leert dat het met gewenst gedrag positieve aandacht kan krijgen;
    – Een compliment zorgt voor een betere sfeer in de klas;
    – Een compliment helpt leerkrachten en leerlingen zicht te richten op het positieve gedrag.