Betekenisvol onderwijs

Betekenisvol onderwijs

Over betekenis van je docentschap

Wat is je grootste vraag over je eigen docentschap?

    Ron van Es
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Ron van Es in de groep Betekenisvol onderwijs 92 dagen geleden
    Wat is je grootste vraag over je eigen docentschap?

    watisjegrootstevraagalsdocent.jpg

    De afgelopen maand hebben we een survey onder docenten uitgezet onder de titel ‘Wie is de docent?’ Ik wilde erachter komen wat (beginnende) docenten missen en/of gemist hebben toen ze begonnen. De reden waarom ik daar achter wilde komen is het feit dat 25% van hun collega’s binnen 5 jaar het onderwijs ook weer verlaat. Soms noodgedwongen - hebben het domweg niet gered - maar heel vaak vrijwillig. Hebben ze zich in de steek gelaten gevoeld? Was het onderwijssysteem zo moordend dat ze gillend zijn weggelopen? Hebben ze zich verkeken op het leven als docent en was het gras ergens anders toch groener?

    In een vorig blog ‘Waar staat de roze olifant?’ schets ik de situatie in het onderwijs. Iedereen weet dat meer dan 25% van de nieuwkomers uitvalt en er wordt mondjesmaat iets aan gedaan. Er staat dus een roze olifant in ieders kamer - docenten, opleidingen, bestuurders - maar niemand die hem echt wil zien.

    Wat vinden docenten eigenlijk wilde ik dus weten. De survey is 334 keer ingevuld en had 10 vragen. Ik ga niet alle 10 vragen hier uitspinnen, maar wel een paar dingen die opvallen. Allereerst: wat is je grootste vraag geweest over je docentschap? 54% geeft aan dat ze zich (hebben) afgevraagd of het wel konden, docent zijn? Je kunt op je vingers uitrekenen dat (beginnende) docenten die vraag niet hardop hebben gesteld. Die angst hebben ze diep weggestopt voor collega’s of hun manager. Misschien wel ‘thuis’ geventileerd, maar veel docenten zullen met die belangrijke vraag zich heel alleen voelen. Kan ik het eigenlijk wel?

    Als je dan lang genoeg in je eentje met die vraag rondloopt, dan kun je je wel voorstellen dat de kans dat docenten uiteindelijk besluiten op te stappen levensgroot is. Een ander antwoord op die zelfde vraag waar met 24% is op gereageerd is: vind ik het eigenlijk nog wel leuk? Het woord ‘leuk’ betekent natuurlijk niet dat docenten gelukzalig hun werk doen, maar vraagt naar de betekenis van het werk. Kom ik voldoende uit de verf? 22% tenslotte vraagt zich af of ze het verschil maken?

    Stel nou eens dat we binnen het onderwijs alleen de bovenstaande vraag eens beetpakken? Binnen de opleidingen, binnen de scholen, binnen de docententeams. Alleen de vraag: wat is je grootste vraag? En die vraag dan stellen. Aan iedereen. En de vraag niet over de schutting gooien. De opleiding die de vraag maar neerlegt bij de eerste werkgever (de school). De school die de vraag niet beantwoord want geen tijd. Docenten die de vraag van hun beginnende collega’s afdoen met de opmerking dat je vlieguren moet maken. Bestuurders en managers die de vraag ontlopen want geen geld (zien de bui al hangen).

    Zullen we de vraag eens eerlijk en oprecht beantwoorden met elkaar?

    Want 25% van de collega’s haken af. Dat is niet alleen een persoonlijk probleem, dat is ook een probleem voor het onderwijs zelf. Niet zozeer omdat scholen straks nog lastiger mensen kunnen inzetten, of dat de samenleving heel veel geld in een zwart gat gooit. Het is vooral een probleem voor leerlingen. Juist nieuwe docenten brengen nieuw elan, brengen nieuwe energie, brengen nieuwe ideeën. En dat heeft het onderwijs keihard nodig.

    Ron van Es, creative director Work and Purpose

    Meer weten hoe ik zou kunnen ondersteunen met de vraag? Klik dan hier.

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers