Talentontwikkeling, essentieel voor de docent anno 2017

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Pientere Programmeurs 156 dagen geleden
    Talentontwikkeling, essentieel voor de docent anno 2017

    Talentontwikkeling bij docenten. Het continu verbeteren van de didactische, organisatorische en pedagogische vaardigheden en het bieden van toegevoegde waarde voor een school. Maar een talentontwikkeling is vooral een begrip dat bij de meeste docenten helemaal niet bekend is. Immers, de huidige arbeidsmarkt in onderwijsland vergrijst en het aantal afgestudeerde pabo-docenten neemt af. Het lijkt dus voor de docent anno 2017 alsof talentontwikkeling niet essentieel is of zelfs een ‘waste of time’. Lijkt! Als onderwijsdienstverlener merken wij dat verschillende onderwijsinstellingen juist wel inzetten op talentontwikkeling voor de leerlingen. Zonder talentontwikkeling bij docenten creëert dit een gat tussen de talentontwikkeling van de leerling aan de ene kant en de talentontwikkeling van de docent aan de andere kant. Tel daar de recente ontwikkelingen in het lerarenregister bij op en geconcludeerd kan worden dat de huidige docent het zich helemaal niet kan veroorloven om stil te staan in zijn of haar ontwikkeling.

    Een mooi voorbeeld uit de praktijk hoe een gat tussen docent en leerling kan ontstaan, wordt veroorzaakt door de huidige digitale ontwikkelingen. Leerlingen worden geacht al vroeg in aanmerking te komen met alle nieuwe technologische vakgebieden, maar in de praktijk heeft de docent juist helemaal niet de digitale vaardigheden om het talent van dit kind te benutten.
    Alles bij elkaar een belangrijke ontwikkeling die ons, DIT IS WIJS, deed besluiten om een eigen geaccrediteerde Academy op te zetten om (onze eigen) onderwijsprofessionals te stimuleren hun vaardigheden te verbeteren. Opleiden is het werk waarvoor (onze) docenten worden ingezet, daarom was het voor ons een logische stap om een eigen opleidingscentrum te exploiteren. Onze onderwijsprofessionals kregen al gratis coaching maar door middel van onze eigen Academy is er een compleet aanbod aan mogelijkheden zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen.
    In het vervolg van dit artikel lichten wij 3 cursussen van onze Academy uit die de vaardigheden van onze docenten heeft verbeterd op digitaal vlak.

    21st Century Skills

    De cursus ‘21st Century Skills’ is bestemd voor leerkrachten, schooldirecties en andere onderwijskundigen die aan de slag willen gaan met het aanbieden van de 21e-eeuwse vaardigheden binnen de eigen school. Binnen de cursus ‘21st Century
    Skills’ wordt allereerst gekeken naar het nut en belang van de 21e-eeuwse vaardigheden: Wat zijn de 21e-eeuwse vaardigheden en waarom moeten de kinderen van nu deze vaardigheden ontwikkelen? De cursisten zijn na het volgen van de cursus ’21st Century Skills’ in staat om constructieve en resultaatgerichte leerarrangementen te creëren waarbinnen de 21e-eeuwse vaardigheden aangeboden worden aan de leerlingen.
    Bert, leerkracht groep 8, heeft laatst de cursus ‘21st Century Skills’ gedaan en was razend enthousiast: ‘’Vaak kreeg ik in de klas hele ingewikkelde vragen over Excel, tenminste, voor mij heel ingewikkeld, omdat ik er weinig mee kon. Na de cursus kon ik wel alles met Excel en maakte mij dat als bovenbouwleraar een stuk waardevoller!’’

    Pientere programmeurs

    Wilt u als onderwijsdirectie uw leerlingen kennis laten maken met programmeren, maar merkt u dat leraren hier enorm tegenop zien omdat zij zelf geen ervaring hebben met programmeren? Er heerst bij veel leerkrachten een angst over programmeren met kinderen. Na de cursus ‘Pientere programmeurs’ zullen zij merken dat het een stuk simpeler is dan het lijkt!
    Anneke, groepsleerkracht groep 7 via DIT IS WIJS, kan dit zeker beamen: ‘’Ik ben zelf al 52 dus van programmeren snapte ik zelf helemaal niks, maar ik merkte wel dat het belangrijk was voor mijn leerlingen om te kunnen programmeren. Via DIT IS WIJS heb ik de workshop Pientere programmeurs gevolgd en dat is mij goed bevallen. In drie lessen heb ik het programmeren onder de knie gekregen, waardoor ik nu als docent veel meer waarde kan toevoegen’’.

    3D printen

    3D printen neemt op dit moment een enorme vlucht in de gezondheidszorg en binnen het bedrijfsleven. Kinderen hebben nu de kans om te werken met deze onwijs gave technologie, die voor velen tot de verbeelding spreekt. 3D printen op school biedt kinderen de kans om 3D te ontwerpen en zien door de 3D printer direct resultaat. Tijdens deze 4 uur durende workshop leren uw docenten alle ins en outs omtrent 3D printen, de techniek, de deelcultuur van 3D printen en de verschillende ontwerpprogramma’s. Wij gaan zelf aan de slag met ontwerpen, zodat uw docenten  na de workshop een certificaat 3D printen in ontvangst kunnen nemen.
    Ingrid, net afgestudeerd en nu leerkracht groep 4, heeft vorig jaar de cursus 3D printen gedaan en dat is goed bevallen: ‘’Ik vind het als leerkracht groep 4 erg belangrijk dat mijn leerlingen al op jonge leeftijd met zoveel mogelijk verschillende vakgebieden in aanraking komen. Zo kunnen zij zelf ontdekken wat hun talent is. Vanuit deze visie ben ik de cursus 3D printen gaan doen en heb ik inmiddels een paar leuke lessen gegeven aan mijn eigen klas en andere groepen op school.’’

    Bent u benieuwd naar een digitaal aanbod voor  uw team om vernieuwend onderwijs te bieden voor de nieuwe generatie kinderen? Kijk dan op onze evenementen kalender.

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers