Onderwijs & Pschychologie

Onderwijs & Pschychologie

De Bloemschool, leren met je bloemkool

Opstandig gedrag is een negatief verpakte hulpvraag

    Erik Hoekstra
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Erik Hoekstra in de groep Onderwijs & Pschychologie 129 dagen geleden
    Opstandig gedrag is een negatief verpakte hulpvraag

    In mijn werk als team coach krijg ik vaak de vraag hoe je een team in beweging krijgt van de manager van het team. En maar al te vaak maakt die manager dan een uitgebluste indruk van al het trekken en sleuren. Ik kan me zomaar voorstellen dat er een analogie te trekken is met het voor de klas staan. Hoe beïnvloed je een positieve dynamiek en leergierigheid in je klas? In de komende blogs zal ik een aantal concrete handvatten geven die je kunnen helpen om je klas te laten thriven (floreren). Floreren heeft te maken met energie, leren en doen. Als iedereen na de les meer energie heeft, iets geleerd heeft en het verlangen om in beweging te komen is toegenomen dan ontstaat er een positieve flow in je klas.

    Het eerste wat ik tracht te herstellen in een team is het vermogen van het team om het ‘echte’ gesprek te voeren over de onderstroom van het team. Martin Buber zegt: ‘de mens die in een crisis verkeert, vertrouwt vaak niet meer op een gesprek, omdat de belangrijkste voorwaarde daartoe - het vertrouwen - voor hem teloor is gegaan.’ Een manager probeert dan vaak emoties te vermijden of te bedekken, de rust te bewaren en interpreteert opstandig of juist gelaten gedrag met weerstand die gemanaged moet worden.

    Dit terwijl die opstandigheid nou juist de bron van energie is waar je je voordeel mee kan doen. Het is vaak een negatief verpakte hulpvraag. Als je zó naar gedrag gaat kijken als docent en juist dit gesprek in je klas weet te voeren, dan gaat er wat gebeuren. Soms lijkt het dat we zijn vergeten dat leerlingen verantwoordelijkheid willen nemen, dat ze graag willen bijdragen aan iets dat betekenisvol voor hen is en dat ze gepassioneerd zijn nieuwe wegen te ontdekken. Investeer daarom in ‘betekenisvolle ontmoetingen’, wat mij betreft de kern waardoor er weer vertrouwen en beweging ontstaat.

    Je kan bijvoorbeeld de les beginnen met een ‘check in’ door een paar leerlingen te vragen naar waar ze met hun gedachten en gevoelens zijn voordat je begint. Of ze simpelweg tussendoor vragen in een kleinere groepjes betekenis te geven aan het onderwerp. Dan wel een ‘check out’ waarin je de aandachtspunten voor de volgende keer op haalt. De kern is dat je leert om de onderstroom zo te beïnvloeden dat er een optimaal leerklimaat ontstaat. Van levensbelang voor veel mensen die op zoek zijn naar een doorbraak in energie en resultaat.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers