Betekenisvol onderwijs

Betekenisvol onderwijs

Over betekenis van je docentschap

Waar staat de roze olifant?

    Ron van Es
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Ron van Es in de groep Betekenisvol onderwijs 75 dagen geleden
    Waar staat de roze olifant?

     Roze olifant.jpg 

    Voordat je deze blog begint te lezen: denk niet aan een roze olifant.

    In een grote survey die we op dit moment houden onder beginnende docenten en docenten die al jaren bezig zijn, stellen we o.a. deze vraag: het blijkt dat 25% van de nieuwe docenten binnen 5 jaar uitvalt in het onderwijs en iets anders gaan doen. Opvallend is dat niemand dat ontkent!

    In een pdf document ‘Uitstroom van beginnende leraren’ van Onderwijs in Cijfers lees ik: ‘Het eerste jaar als beginnende leraar is bepalend voor de uitstroom uit de sector. Na dit jaar is de uitstroom het hoogst: 15 tot 26 procent van de leraren is na één jaar lesgeven uitgestroomd als leraar uit de desbetreffende sector. In de jaren daarna neemt de uitstroom geleidelijk verder toe. Na vijf jaar is 18 procent van de beginnende leraren uitgestroomd uit het po, 31 procent uit het vo en 45 procent uit het mbo.’

    De roze olifant staat niet in de kamer.

    Op de antwoorden die docenten kunnen geven op de vraag in de survey over uitval, blijkt dat 11,9% van de huidige docenten eraan denkt te stoppen. 23,6 begrijpt dat beginnende docenten de pijp aan maarten geeft. Maar liefst 63,5% geeft aan dat met hulp en goede begeleiding die docenten er wel op hun plek kunnen komen.

    Er is geen roze olifant.

    Dus iedereen in het onderwijs weet dat maar liefst 25% (of meer) van de beginnende docenten binnen vijf jaar of eerder niet meer in het onderwijs werkt. Dat is een enorme verliespost. Verlies in de vorm van geld, verlies in de vorm van mogelijk uitstekende docenten, mensen die blijkbaar ook in staat zijn buiten het onderwijs te gaan werken, verlies aan broodnodige docenten in het onderwijs dat sterk vergrijst (en echt in de problemen gaat komen) en verlies van inzet, dromen van een grote groep mensen die een opleiding hebben gedaan en zich hadden voorgenomen om als docent hun steentje bij te gaan dragen.

    Denkend aan een roze olifant.

    Maar wie ligt nu het probleem? Bij de opleidingen? Bij de scholen die docenten moeten begeleiden? Bij het ministerie? Bij de docenten zelf? Er is dus een hele grote roze olifant die niemand wil zien maar die wel in de kamer staat. En daar blijf staan.

    Bij wie ligt het probleem en wie gaat het oplossen?

    Met Purpose Onderwijs willen we in ieder geval proberen om samen met opleidingen, samen met scholen, en uiteindelijk samen met beginnende docenten die roze olifant aan te gaan kijken. Niet alleen het probleem te erkennen, maar ook samen te werken aan een oplossing. Onze insteek is daarbij anders.

    We willen het verhaal van de docent, van de school, van de opleiding centraal zetten. Zo de ‘purpose’ van onderwijs, van de docent te herontdekken. Niet het vak, niet de centen, niet de structuren, maar wie ben jij als docent, als opleider, als schoolbestuurder in dit verhaal?

    Daarmee leggen we het probleem juist niet alleen maar bij de beginnende docent. ‘Die moet zich er maar doorheen bijten.’ Maar liefst 50% van de docenten die reageerden op de survey gaven aan dat ze in het begin het vertrouwen van hun leidinggevenden nodig hadden. Dus het verhaal van docenten die afhaken heeft ook te maken met managers, bestuurders, directie in het onderwijs.

    38% geeft aan dat ze andere docenten hebben gemist toen ze net begonnen. Dat maakt dat het probleem ook oudere docenten aangaat. Op de vraag wat jouw opleiding er aan (had) kunnen doen, maken de respondenten duidelijk met 55,2% dat de opleiding in ieder geval veel meer tijd moet nemen om te coachen en te helpen na te denken over het vak zelf. Wie ben ik als docent?

    Laten we beginnen met het verhaal, een verhaal dat iedereen in het onderwijs aangaat. In een workshop van een dag ga ik met mensen uit het onderwijs aan de slag. Opleiding, school, docenten. Bestuurders, directie, managers. Wat is ons verhaal?

    Ik heb daarvoor het oerverhaal gekozen van elke reis die gemaakt is in de geschiedenis, het verhaal van de held. Dat is niet het verhaal een eenling, maar het verhaal van een groep. Deze workshop is dus bij uitstek geschikt voor een groep docenten op een school, of een groep managers, bestuurders en een goede mix daarvan.

    Laten we het nu eens over die roze olifant hebben, laten we samen naar het verhaal kijken in 'Be a Hero in your own Story'.

     

    Ron van Es, creative director Work and Purpose 

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers