6 gouden regels voor je klassenfilmpje

    Redactie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Redactie in de groep Video vaardigheden 115 dagen geleden
    6 gouden regels voor je klassenfilmpje

    “Ik ben niet handig met video en computers”, deze opmerking heb ik de afgelopen jaren regelmatig gehoord onder docenten. Of “Ik vindt het zo confronterend om mezelf terug te zien en te horen”.

    Toch is het nuttig en leuk! Veel docenten schuiven het gebruik
van video op de lange baan. Eerst de nieuwe les methode, eerst die computer beter leren kennen, eerst.... Zonde, want jouw leerlingen spenderen wel uren per dag aan filmpjes kijken en zelfs maken. Die zouden eigenlijk best op de site van de school kunnen staan. Je mist een belangrijk deel van hun leefwereld als je er niet iets van weet. Daarnaast is video een super leuke manier om lesstof levendiger te maken en te oefenen met kennis omtrent een thema.

    Hoe breng je iemand beeld? Hier vind je tips en trucs om beter interviews en filmpjes te maken met je klas of als docent. Veel leerlingen denken: “dat doe ik wel even”. Maak even een filmpje. En dat is nu precies waarom het soms misgaat. Iedereen kan het, maar je moet er over nagedacht hebben.

    1. De spreker ziet er breed en plat en vooral saai uit in beeld

    Men komt slimmer, levendiger en slanker over als je zorgt dat je je lichaam iets gedraaid houdt. Of loop een stukje op. Je knieën moeten een andere kant op wijzen dan je neus, in en hoek van ongeveer 45 graden. Voorkom dat je in beeld zit als een nieuwslezer: recht van voren gefilmd.

    2. Camera standpunt

    Staat de camera laag, hoog of precies op ooghoogte? Beeldtaal is krachtig.
Het standpunt van de camera kan bepalen wat ik
als kijker van jou vind. Te laag? Kijk ik in je neusgaten, valt jouw onderkin op, vind ik je snel een arrogant wijf. Te hoog? Ik krijg niet snel bewondering voor je als ik naar beneden kijk. Dus let op: op ooghoogte of net eronder.

    3. Spreker is niet te zien en het lijkt alsof die in de hemel staat

    Superhandig dat camera’s zoveel zelf instellen tegenwoordig. Richten, klaar. Alleen als je zo staat dat jij geen licht op je gezicht hebt en wat er achter je is in zonlicht baadt, dan zie ik je gezicht niet. Dan ben je een donkere sombere vlek. Dus zorg dat wat of wie je filmt licht vangt. Meer dan je omgeving.

    4. Spreker is niet te verstaan

    Elke kijker haakt af als hij het verhaal niet goed kan verstaan. Waarom gaat het vaak mis? De persoon staat te ver van de microfoon af óf er is teveel ander geluid in de omgeving. Soms beide. Check van te voren de locatie; wordt er verbouwt is het bij een drukke weg? Zoek dan wat anders, alles weer verplaatsen kost veel te veel tijd.

    Professioneel zou zijn een zendertje op hebben. Dan kan de achtergrond herrie eruit gefilterd worden en hoor je jou verhaal wel. 

    5. Hoofdpersoon staat in het donker

    Te weinig licht dus. Het lijkt voor de hand te liggen
maar het gaat vaak mis. Hoe goedkoper de camera, hoe meer licht je nodig hebt voor een goed shot. Dus als je thuis opneemt: zoek een lichte ruimte en sleep er alle spaar en tl- en led-lampen die je kunt vinden bij. Teveel kan bijna niet. Als je buiten filmt: zorg dat je het licht op je gezicht “voelt” en dat je de meest lichte plek die je kunt vinden gebruikt.

    6. Alles wiebelt een beetje

    Shots van een camera die in de hand gehouden worden tijdens het filmen verraden zichzelf altijd. Al is het maar omdat je de ademhaling van de cameraman ziet: zachtjes gaat het beeld op en neer. Soms is “uit de hand” of “van de schouder”-filmen de beste oplossing, als er veel gebeurt en de camera moet met iemand meebewegen bijvoorbeeld. Vaak is het beter om de camera op tafel, op een statief of op een richeltje te zetten.

    Als je op deze 6 punten let, zal je zien dat je met je klas al veel betere filmpjes maakt! En onthoud; Zodra filmpjes er beter uit zien zullen ze vaker bekeken worden. Wie vindt dat nou niet leuk?

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers