Ideeën voor boeiende lessen

Ideeën voor boeiende lessen

Leren is leuk voor iedereen

Lessen volgens de Taxonomie van Bloom

    Lieke van Wermeskerken
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Lieke van Wermeskerken in de groep Ideeën voor boeiende lessen 49 dagen geleden
    Lessen volgens de Taxonomie van Bloom

    Het is dinsdagmiddag op basisschool het Boegbeeld. Groep 6 is druk in de weer. Er wordt in groepjes gewerkt. Links zit een groepje te knippen en ondertusen druk te overleggen. In het midden zit een groepje te lezen in hun methode en op de tablet en achterin wordt overleg gepleegd bij een groot vel.

    Het onderwerp van de geschiedeisles is de Tweede Wereldoorlog. Juf Laura heeft de kinderen opgedeeld in 6 groepjes en alle kinderen hebben 1 opdracht gekozen volgens de taxonomie van bloom.

    Er is een groepje dat maakt een levensgrote tijdlijn vanaf het einde van de eerste wereldoorlog tot aan de bevrijding. Een ander groepje maakt een quiz die ze volgende week met de klas mogen spelen. Nog een groepje maakt een samenvatting  van deze oorlog (met een tabel van oorzaak en gevolg). Achterin zit een groepje dat een omschrijving maakt van het Nederland van vandaag als Hitler nooit geboren was (inclusief grafiek). Er is een groepje dat een dag in de oorlog omschrijft vanuit 3 verschillende gezichtspunten (een verzetsstrijder, een NSBer en een jood) en ten slotte is er een groepje dat een strip maakt over een muizensamenleving waar iets soortgelijks gaande is als de Tweede Wereldoorlog. Het is een soort symbolische samenvattng van deze oorlog.

    Over de taxonomie van Bloom

    De taxomnomie van Bloom is een indeling die je grofweg kan indelen in twee sets van drie vragen. Er zijn drie vragen die Bloom de Lagere orde denkvragen noemt: Onthouden, Begrijpen en Toepassen. En drie vragen die hij de Hogere orde denkvragen noemt: Analyseren, Evalueren en Creëren. De eerste set van vragen gaat met name over het onthouden en reproduceren van feiten en de toepassing daarvan. Veel van onze methodes en toetsen gaan niet verder dan dit. Terwijl de hogere orde denkvragen gaan over het vergelijken van feiten met andere feiten, het kritisch nadenken over verschillende elementen in de stof, het van verschillende invalshoeken bekijken en het brainstormen over 'wat als' of verschillende mogelijke oplossingen. Een leerkracht omschreef aan haar leerlingen het verschil eens als volgt: 'Lagere orde denkvragen kun je opzoeken in Google, voor Hogere orde denkvragen moet je je eigen Google gebruiken'.

    Door je bewust te zijn van deze indeling kun je kijken hoe je de leerlingen meer interactie en diepe verwerking kan laten hebben met de stof. Doordat leerlingen worden aangesproken op hun creatieve vaardigheden en hun fantasie zijn ze meer gemotiveerd en betrokken bij de stof. Het leuke is ook dat ze vaak ook juist de feiten moeten onderzoeken om deze hogere orde denkvragen te kunnen beantwoorden.

    Nog een voorbeeld in de onderbouw

    Onderwerp: Kikkers/kikkervisjes.

    Onthouden: Teken een kikker zo compleet mogelijk.

    Begrijpen: Maak een collage van plaatjes die met kikkers te maken hebben, wat ze eten, waar ze wonen, enz.

    Toepassen: Teken de kringloop van de kiker van visje tot volwassen kikker.

    Analyseren: Teken een hagedis ernaast. Wat zijn 3 dingen die verschillen tussen een kikker en een hagedis? Wat zijn 3 dingen die hetzelfde zijn?

    Evalueren: Wat heeft een kikker nodig om te kunnen overleven in de woestijn? Maak een ontwerp om de kikker te helpen. Het kan een machine zijn of een aapassing aan de kikker zelf of een kikkerverblij in de woestijn. Hoe ga je dit mogelijk maken?

    Creëren: Ontwerp bordspel over kikkers voor minimaal 2 en maximaal 6 spelers. Kikkervisjes en kikkers moeten erin voorkomen en het moet ten minste 2 regels heben die niet uit bestaande boordspellen komen.

    Brainstormen

    Het leukste is om met collega's te brainstormen. Neem 1 van de lessen die voor je de komende weken gepland staat en neem een kwartiertje om te kijken of je tot een aantal leuke opdrachten kunt komen gebruikmakend van de taxonomie van Bloom. Mijn ervaring is dat je er energie van krijgt! Een hele handige spreadscheet om daarvoor te gebruiken vind je hier.

     

    Wie van jullie heeft wel eens zijn lessen ontworpen volgens de taxonomie van Bloom? Wat zijn jullie ideeën? Ik ben benieuwd...

     

    Bron plaatje: https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/rijke-leeractiviteiten/bloom

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers