Betekenisvol onderwijs

Betekenisvol onderwijs

Over betekenis van je docentschap

Hou op met navelstaren!

    Ron van Es
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Ron van Es in de groep Betekenisvol onderwijs 265 dagen geleden
    Hou op met navelstaren!

     navelstaren.jpg

    In de survey die we op dit moment uit aan het zetten zijn en waar we beginnende docenten, maar ook docenten die al even bezig zijn, vragen over hun ervaringen staat één vraag over reflectie in. Of eigenlijk is de vraag wat een opleiding voor docenten kan doen om aankomende docenten te ondersteunen. Is dat bijvoorbeeld meer tijd inruimen om na te denken over de betekenis van je docentschap. Een antwoord viel me op. ‘Hou op met dat gereflecteer en dat geneuzel over competenties. Geen navelstaren, maar uren maken.’

    Het voelde - als Rotterdammer - een beetje als: hou op met dat gelul, poetsen daar gaat het om.

    Het is natuurlijk waar, teveel nadenken en teveel reflecteren maakt niet dat je een goede docent wordt. Ik moest denken aan mijn eigen opleiding aan de Theaterschool in Amsterdam waar in die tijd wel heel veel geouwehoerd werd over het vak van drama docent. Ik zelf stond te trappelen om de speelvloer op te gaan, te spelen, drama te leren, maar in plaats daarvan werd er gepraat. En gepraat.

    Praten, reflecteren, navelstaren en daar dan weer verslag van doen. Nee, dat leert je niet om docent te worden. Goed praten, reflecteren, nadenken helpt je wel om je bewust te worden van je docent-zijn. Want een goede docent wordt je - ook de 10.000 uren regel helpt niet altijd, al werkt die wel mee. Maar voordat je begint aan die reis is het wel goed om te weten waar je aan begint voor jezelf. Want geheid wachten woelige baren op je en stukgeslagen dromen. Hoe blijf je dan op koers als je onverhoeds toch uit het lood geslagen raakt?

    De diverse opleidingen voor docenten doen er goed aan je daarmee te helpen. Een beetje voor te bereiden. Zodat er straks minder docenten uitvallen in de eerste vijf jaar. Dat leer je niet door navel te staren, wel om geconfronteerd te worden met vragen over je eigen route als nieuwe docent.  

    Ron van Es, Work and Purpose Onderwijs

    Check onze survey!